W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Inwestycje CPK w rejonie Łodzi

23.02.2022

Spółka Centralny Port Komunikacyjny kompletuje dokumentację do wniosku o decyzję lokalizacyjną dla tunelu dużych prędkości w Łodzi. Dla odcinka Warszawa – CPK – Łódź wkrótce zostanie wskazany wariant inwestorski. Inwestycje w ramach projektu CPK w województwie łódzkim zakładają budowę 219 km nowych linii kolejowych przez spółkę CPK i modernizację 305 km istniejących tras przez PKP Polskie Linie Kolejowe.

Inwestycje CPK w rejonie Łodzi

Projektowany tunel dalekobieżny w Łodzi to najbardziej zaawansowana spośród inwestycji CPK. Dla 4-kilometrowego podziemnego przejazdu zastała już wydana decyzja środowiskowa, od listopada ubiegłego roku prowadzone są prace projektowe. W pierwszej połowie marca 2022 r. spółka CPK planuje odebrać koncepcję programowo-przestrzenną tunelu, a miesiąc później złożyć wniosek o decyzję lokalizacyjną. Po jej uzyskaniu spółka planuje złożyć wniosek o pozwolenie na budowę.
 

– Łódź wraz z regionem będzie jednym z największych beneficjentów inwestycji lotniskowych i kolejowych CPK. Dzięki nim ze stolicy województwa pojedziemy częściej i szybciej do największych miast w Polsce, np. do Warszawy w 45 minut (dziś trwa to dwa razy dłużej), a do Wrocławia i Poznania w 1 godz. 10 min (zamiast obecnych 3 godz.) – powiedział pełnomocnik rządu ds. CPK, wiceminister infrastruktury Marcin Horała.


Na terenie miasta pociągi dużych prędkości będą zatrzymywać się na dworcu Łódź Fabryczna. Wyjście tunelu na powierzchnię przewidziane jest w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej linii kolejowej nr 14. Dalej trasa poprowadzić będzie w stronę Sieradza, za którym pojawi się rozwidlenie w stronę Poznania i Wrocławia. W grudniu spółka CPK podpisała umowę na dofinansowanie tego zadania w wysokości ok. 60 mln zł z unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

Tunel CPK to niejedyny podziemny przejazd kolejowy w Łodzi. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe buduje tunel dla ruchu aglomeracyjnego, który również przebiegać będzie przez Łódź Fabryczną. W ramach inwestycji powstaną trzy nowe przystanki kolejowe: Śródmieście, Polesie i Koziny. Następnie tunel PLK będzie się rozwidlał: na północ do stacji Łódź Żabieniec i na południe do stacji Łódź Kaliska.

Dla tzw. szprychy nr 9 CPK, czyli linii kolejowej, która połączy Warszawę z Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem, opracowywane są studia techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ), które najbardziej zaawansowane są dla 140-kilometrowego odcinka między Warszawą i Łodzią, dla którego prace planistyczne trwają od połowy 2021 r.

Oprócz inwestycji kolejowych nieodłączną częścią CPK są zadania drogowe, których inwestorem jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Jednocześnie z uruchomieniem Portu Solidarność ma zostać poszerzona autostrada A2 od skrzyżowania z autostradą A1 do granicy Warszawy. Od węzła Łódź Północ do Pruszkowa GDDKiA dobuduje trzeci pas, a od Pruszkowa do Konotopy dobudowany ma zostać czwarty pas ruchu w każdą stronę. GDDKiA dysponuje już decyzją środowiskową. Obecnie w ramach tej inwestycji trwają konsultacje rynkowe z firmami budowlanymi.

Spółka CPK przygotowuje budowę 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych, prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i nowego lotniska. W sumie to 30 zadań inwestycyjnych i prawie 2000 km nowych linii kolejowych, które mają zostać zrealizowane do końca 2034 r. Obecnie CPK realizuje 10 kontraktów na studia wykonalności w różnych częściach Polski.

{"register":{"columns":[]}}