W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Inwestycje PKP Intercity w tabor i zaplecze techniczne

17.07.2024

Dostawa 300 nowych wagonów z prawem rozszerzenia o kolejne 150 pojazdów oraz przebudowa stacji postojowej Przemyśl Bakończyce wraz z budową myjni całorocznej – tego dotyczą dwie podpisane 17 lipca 2024 r. przez spółkę PKP Intercity umowy na łączną kwotę 4,5 mld zł.

Inwestycje PKP Intercity w tabor i zaplecze techniczne
— Podpisanie dwóch tak ważnych umów dla rozwoju siatki połączeń, jak i zaplecza technicznego pokazuje przede wszystkim kompleksowe podejście i działanie z finalną korzyścią dla pasażerów. Zakup nowych wagonów w unikalnym standardzie zapewni jeszcze wyższy komfort podróży. Nowoczesne zaplecze techniczne w Przemyślu pozwoli z kolei na bardziej efektywne przygotowanie pociągów do trasy — powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Nawet 450 nowych wagonów dla PKP Intercity

Kontrakt o wartości 4,2 mld zł na dostawę 300 nowych wagonów dla PKP Intercity został podpisany z Fabryką Pojazdów Szynowych H. Cegielski. Spółka może skorzystać z prawa rozszerzenia zamówienia do 450 wagonów. W przypadku zwiększeniu zamówienia, kwota wzrośnie do 6,4 mld zł. To największy w historii przewoźnika przetarg taborowy pod względem liczby pojazdów.

Zamówione wagony zostały zaprojektowane w zupełnie nowym stylu i standardzie. Wszystkie będą klimatyzowane, wyposażone w system zdalnej diagnostyki, monitoring, system przeciwpożarowy, tablice dynamicznej informacji i bezprzewodowy Internet. Ich wnętrza będą zróżnicowane - pasażerowie otrzymają do dyspozycji kameralne przedziały, przestrzeń bez przedziałów z fotelami w układzie lotniczym i ze stolikami, także dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Przy fotelach podróżni znajdą szereg udogodnień: indywidualne oświetlenie, gniazdka elektryczne, porty USB lub ładowarki indukcyjne. W wagonach 1 i 2 klasy zaprojektowana została dodatkowa przestrzeń na bagaż pod fotelami.

Część wagonów bezprzedziałowych przystosowanych jest do przewozu rowerów dzięki specjalnym hakom.

Innowacyjnym rozwiązaniem jest przestrzeń przeznaczona dla rodziców podróżujących z dziećmi. Część pasażerska połączona będzie z bezpieczną przestrzenią do zabaw, co pozwoli na komfortowe podróżowanie z małymi pasażerami.

Nowe wagony będą dostosowane do jazdy w ruchu krajowym i międzynarodowym. Docelowo, po uzyskaniu homologacji, będą mogły obsługiwać trasy do Czech, Niemiec, Austrii, Słowacji, Węgier i Litwy.

Pasażerowie pojadą nimi w składach pociągów Express InterCity i Intercity już w 2026 roku.

W Przemyślu powstanie nowoczesne zaplecze techniczne dla pociągów PKP Intercity

Druga umowa została podpisania z konsorcjum firm KZN Rail sp. z o.o. i Wadoma W. Małkowiak, W. Bodziony spółka komandytowa i dotyczy budowy zaplecza technicznego wraz z nowoczesną myjnią, które powstanie w Przemyślu, w dzielnicy Bakończyce. To największa inwestycja infrastrukturalna PKP Intercity. Zamówienie na kwotę prawie 340 mln zł dofinansowane jest z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Na terenie technicznej stacji postojowej zostanie zbudowany obiekt, w którym znajdzie się hala myjni i hala napraw. Zaplecze zapewni pełną obsługę techniczną i mycie składów, co w efekcie przyniesie korzyść podróżnym – pociągi podstawiane na stacji Przemyśl Główny będą doskonale przygotowane do pokonania nawet najodleglejszych tras w kraju.

W sumie łączna powierzchnia użytkowa inwestycji przekroczy 7800 metrów kwadratowych, długość nowo zbudowanych torów sięgnie nieco ponad 6 km, zamontowanych zostanie także 28 rozjazdów. Rozbudowa układu torowego pozwoli obsłużyć większą liczbę składów i tym samym podniesie efektywność przygotowania pociągów do trasy. W jej ramach powstaną dodatkowo m.in. nowa nastawnia, stacja paliw, drogi, place manewrowe i parkingi.

Myjnia, która powstanie w Przemyślu, będzie ekologicznym obiektem, przyjaznym środowisku.  Woda używana do mycia taboru w obiegu zamkniętym trafi do oczyszczalni. Dodatkowo do mycia taboru zostanie wykorzystana woda deszczowa. Na dachu hali napraw zaplanowano montaż paneli słonecznych. Myjnia będzie używana przez cały rok, niezależnie od pogody i warunków zewnętrznych. Mycie obejmie nie tylko pudła pojazdów, ale też podwozia taboru kolejowego. Możliwe będzie usuwanie graffiti. Po przebudowie zaplecza technicznego poprawią się również warunki i komfort pracy obsługi.

PKP Intercity w ramach realizowanej strategii zaplanowało szereg inwestycji infrastrukturalnych w zakresie rozbudowy i modernizacji zapleczy technicznych. W najbliższych latach spółka zainwestuje ok. 2 mld zł w nowoczesne, przyjazne środowisku stacje postojowe i zaplecza techniczne, dzięki czemu będzie dysponować 20 nowoczesnymi stacjami postojowymi i bocznicami kolejowymi, a także 32 punktami do przygotowania pociągów.

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}