Inwestycje PKP Intercity w tabor i zaplecze techniczne
17.07.2024
Dostawa 300 nowych wagonów z prawem rozszerzenia o kolejne 150 pojazdów oraz przebudowa stacji postojowej Przemyśl Bakończyce wraz z budową myjni całorocznej – tego dotyczą dwie podpisane 17 lipca 2024 r. przez spółkę PKP Intercity umowy na łączną kwotę 4,5 mld zł.
Nawet 450 nowych wagonów dla PKP Intercity
Kontrakt o wartości 4,2 mld zł na dostawę 300 nowych wagonów dla PKP Intercity został podpisany z Fabryką Pojazdów Szynowych H. Cegielski. Spółka może skorzystać z prawa rozszerzenia zamówienia do 450 wagonów. W przypadku zwiększeniu zamówienia, kwota wzrośnie do 6,4 mld zł. To największy w historii przewoźnika przetarg taborowy pod względem liczby pojazdów.
Zamówione wagony zostały zaprojektowane w zupełnie nowym stylu i standardzie. Wszystkie będą klimatyzowane, wyposażone w system zdalnej diagnostyki, monitoring, system przeciwpożarowy, tablice dynamicznej informacji i bezprzewodowy Internet. Ich wnętrza będą zróżnicowane - pasażerowie otrzymają do dyspozycji kameralne przedziały, przestrzeń bez przedziałów z fotelami w układzie lotniczym i ze stolikami, także dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Przy fotelach podróżni znajdą szereg udogodnień: indywidualne oświetlenie, gniazdka elektryczne, porty USB lub ładowarki indukcyjne. W wagonach 1 i 2 klasy zaprojektowana została dodatkowa przestrzeń na bagaż pod fotelami.
Część wagonów bezprzedziałowych przystosowanych jest do przewozu rowerów dzięki specjalnym hakom.
Innowacyjnym rozwiązaniem jest przestrzeń przeznaczona dla rodziców podróżujących z dziećmi. Część pasażerska połączona będzie z bezpieczną przestrzenią do zabaw, co pozwoli na komfortowe podróżowanie z małymi pasażerami.
Nowe wagony będą dostosowane do jazdy w ruchu krajowym i międzynarodowym. Docelowo, po uzyskaniu homologacji, będą mogły obsługiwać trasy do Czech, Niemiec, Austrii, Słowacji, Węgier i Litwy.
Pasażerowie pojadą nimi w składach pociągów Express InterCity i Intercity już w 2026 roku.
W Przemyślu powstanie nowoczesne zaplecze techniczne dla pociągów PKP Intercity
Druga umowa została podpisania z konsorcjum firm KZN Rail sp. z o.o. i Wadoma W. Małkowiak, W. Bodziony spółka komandytowa i dotyczy budowy zaplecza technicznego wraz z nowoczesną myjnią, które powstanie w Przemyślu, w dzielnicy Bakończyce. To największa inwestycja infrastrukturalna PKP Intercity. Zamówienie na kwotę prawie 340 mln zł dofinansowane jest z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Na terenie technicznej stacji postojowej zostanie zbudowany obiekt, w którym znajdzie się hala myjni i hala napraw. Zaplecze zapewni pełną obsługę techniczną i mycie składów, co w efekcie przyniesie korzyść podróżnym – pociągi podstawiane na stacji Przemyśl Główny będą doskonale przygotowane do pokonania nawet najodleglejszych tras w kraju.
W sumie łączna powierzchnia użytkowa inwestycji przekroczy 7800 metrów kwadratowych, długość nowo zbudowanych torów sięgnie nieco ponad 6 km, zamontowanych zostanie także 28 rozjazdów. Rozbudowa układu torowego pozwoli obsłużyć większą liczbę składów i tym samym podniesie efektywność przygotowania pociągów do trasy. W jej ramach powstaną dodatkowo m.in. nowa nastawnia, stacja paliw, drogi, place manewrowe i parkingi.
Myjnia, która powstanie w Przemyślu, będzie ekologicznym obiektem, przyjaznym środowisku. Woda używana do mycia taboru w obiegu zamkniętym trafi do oczyszczalni. Dodatkowo do mycia taboru zostanie wykorzystana woda deszczowa. Na dachu hali napraw zaplanowano montaż paneli słonecznych. Myjnia będzie używana przez cały rok, niezależnie od pogody i warunków zewnętrznych. Mycie obejmie nie tylko pudła pojazdów, ale też podwozia taboru kolejowego. Możliwe będzie usuwanie graffiti. Po przebudowie zaplecza technicznego poprawią się również warunki i komfort pracy obsługi.
PKP Intercity w ramach realizowanej strategii zaplanowało szereg inwestycji infrastrukturalnych w zakresie rozbudowy i modernizacji zapleczy technicznych. W najbliższych latach spółka zainwestuje ok. 2 mld zł w nowoczesne, przyjazne środowisku stacje postojowe i zaplecza techniczne, dzięki czemu będzie dysponować 20 nowoczesnymi stacjami postojowymi i bocznicami kolejowymi, a także 32 punktami do przygotowania pociągów.