Jest finansowanie na rozpoczęcie projektu „Podłęże-Piekiełko"
25.04.2023
PKP Polskie Linie Kolejowe SA podpisały umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych na dofinansowanie modernizacji linii nr 104 Chabówka - Nowy Sącz ze środków Krajowego Planu Odbudowy. To istotny krok, który gwarantuje realizację przedsięwzięcia.
Umowa podpisana z Centrum Unijnych Projektów Transportowych gwarantuje dofinansowanie inwestycji w wysokości ponad 3,9 mld zł w ramach środków Krajowego Planu Odbudowy (100% dofinansowania). To krok dla rozpoczęcia robót budowlanych na linii nr 104 Chabówka - Nowy Sącz. PLK SA planują niebawem podpisanie umów z wykonawcami na realizację prac na odcinkach: Chabówka - Rabka Zaryte i Klęczany - Nowy Sącz.
Dzięki inwestycji PLK SA zwiększą się możliwości podróżowania w Małopolsce. Po ponad 20 latach przerwy na trasę wrócą pociągi. Wzrośnie dostępność do kolei, komfort i bezpieczeństwo. Kolej, jako atrakcyjny i ekologiczny środek transportu, będzie efektywniej wykorzystywana w przewozach pasażerskich i towarowych.
Modernizacja trasy nr 104 zapewni łatwiejszy dostęp do pociągów oraz sprawne i wygodne podróże. Oprócz torów i obiektów inżynieryjnych, ważnym elementem prac będą stacje i przystanki. Przebudowane zostaną perony, m.in. na stacji Rabka Zaryte i na przystanku Rabka Zdrój. Nowe obiekty będą przystosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Na stacji Rabka Zaryte przewidziano także przejście podziemne z windą, które zwiększy dostępność do kolei. Na odcinku między bocznicą w Klęczanach a Nowym Sączem przebudowana zostanie stacja Marcinkowice oraz przystanki Nowy Sącz Chełmiec i Nowy Sącz Miasto. Wyższe perony oraz nowe przejścia podziemne, winda i dojścia ułatwią podróże oraz pozwolą na lepszy dostęp do kolei wszystkim podróżnym.
Modernizacja trasy nr 104 Chabówka - Nowy Sącz to część większego przedsięwzięcia zarządcy infrastruktury kolejowej. Przygotowywane jest połączenie kolejowe Podłęże - Piekiełko, które oprócz modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka - Nowy Sącz, obejmuje budowę 58 km nowej linii, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną.
W bieżącym roku ogłoszono także przetargi na modernizację odcinków Rabka Zaryte - Mszana Dolna oraz Limanowa - bocznica Klęczany. Zakres podstawowy w ogłoszonych przetargach planowany jest do finansowania ze środków Krajowego Planu Odbudowy.