W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Jest przetarg na budowę pierwszego odcinka nowej linii kolejowej w ramach projektu „Podłęże – Piekiełko”

04.09.2024

Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe SA ogłosiła przetarg na budowę pierwszego odcinka nowej linii kolejowej w ramach projektu „Podłęże – Piekiełko”. Tory pomiędzy Szczyrzycem a Tymbarkiem poprowadzone będą przez dwa tunele, wiadukty i mosty. Ta część nowego połączenia kolejowego w Małopolsce gotowa będzie w 2029 r. Szacowany koszt budowy to ponad 2 mld zł, który sfinansowany będzie ze środków budżetowych

Jest przetarg na budowę pierwszego odcinka nowej linii kolejowej w ramach projektu „Podłęże – Piekiełko”
— Wiele osób twierdziło, że do tej inwestycji nie dojdzie, dlatego dzisiaj informujemy o ogłoszeniu przetargu w Małopolsce, w pięknym Zakopanem, aby przekreślić wszelkiego rodzaju spekulacje. Mimo że to jedna z najdroższych inwestycji w naszym państwie o wartości ok. 12 miliardów złotych, mamy zabezpieczone na nią pieniądze – zarówno z KPO, jak i z Krajowego Programu Kolejowego. Inwestycje zamierzamy sfinalizować do 2030 roku — powiedział Dariusz Klimczak, Minister Infrastruktury.


Fragment nowej linii kolejowej nr 622 połączy projektowaną stację Szczyrzyc z istniejącą stacją Tymbark, zlokalizowaną przy modernizowanej linii kolejowej 104 (Chabówka – Nowy Sącz). Tą trasą będą poruszać się pociągi jadące od Krakowa w kierunku Limanowej i Nowego Sącza. Przeszło 8-kilometrowy odcinek torów będzie dostosowany, podobnie jak cała linia „Podłęże – Piekiełko”, do prędkości 160 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla pociągów towarowych. Linia kolejowa w tym miejscu przebiegać będzie przez tereny podgórskie. Projektanci przewidzieli poprowadzenie torów m.in. przez dwa tunele (3,8 i 1 km długości), mosty i wiadukty kolejowe. Wszystkie skrzyżowania torów z lokalnymi drogami będą bezkolizyjne. W ramach inwestycji wybudowana będzie także sieć trakcyjna i cyfrowy system sterowania ruchem pociągów, dostosowany do najnowszych standardów europejskich.

Pośrodku budowanego odcinka powstanie nowy przystanek kolejowy Stróża koło Dobrej. Dzięki pochylni i ścieżkom naprowadzającym peron będzie dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Przystanek wyposażony będzie w wiaty, ławki, gabloty informacyjne i stojaki rowerowe. Będzie można z niego szybko dojechać m.in. do Limanowej, Mszany Dolnej czy Gdowa.

Realizacja odcinka Szczyrzyc – Tymbark to pierwszy etap budowy nowej linii kolejowej w ramach projektu „Podłęże – Piekiełko”, największej inwestycji kolejowej na południu Polski. Obecnie zaawansowane prace budowlane toczą się przy trzech innych fragmentach modernizowanej linii kolejowej nr 104 (Chabówka – Nowy Sącz), która również jest częścią tego przedsięwzięcia. Wykonawcy pracują na odcinkach Limanowa – bocznica Klęczany, bocznica Klęczany – Nowy Sącz oraz Chabówka – Rabka Zaryte. Modernizacja pierwszych fragmentów tej trasy zakończy się już w przyszłym roku, a do 2030 r. powstanie nowa linia kolejowa, która połączy Kraków z Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków – Nowy Sącz w ok. 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut. Powstaną nowe możliwości rozwoju komunikacyjnego, turystycznego i transportowego w Małopolsce. Więcej o projekcie: www.podleze-piekielko.pl

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}