Jest przetarg na projekt Zachodniej Obwodnicy Szczecina
23.12.2021
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na opracowanie projektu budowlanego Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6. Było to możliwe dzięki zatwierdzeniu przez Ministra Infrastruktury programu inwestycji o wartości ponad 411 mln zł. Inwestycja będzie realizowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku.
W ramach zadania zostanie opracowany projekt budowlany, a po uzyskaniu zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID), wypłacone odszkodowania za nieruchomości przejęte pod drogę.
Przetarg na opracowanie dokumentacji składa się z dwóch części. Pierwsza dotyczy odcinków 1 i 2 - od Kołbaskowa do Polic. Druga część dotyczy odcinka 3 - od Polic do Goleniowa (wraz z tunelem pod Odrą).
Termin składania ofert upływa 20 stycznia 2022 roku.
Inwestycja z najdłuższym tunelem w Polsce
Zachodnia Obwodnica Szczecina (ZOS) będzie miała długość około 50 km. Ominie aglomerację szczecińską od zachodu i północy. Droga przejdzie pod Odrą 5 km tunelem na wysokości Polic. Będzie to najdłuższy tego typu obiekt w Polsce.
Nowa trasa będzie alternatywą dla obecnego szlaku S3/A6 omijającego Szczecin od południa oraz wschodu i razem z nim utworzy pętlę wokół miasta. Droga w znaczący sposób poprawi skomunikowanie całej aglomeracji szczecińskiej z siecią dróg ekspresowych i autostrad na terenie woj. zachodniopomorskiego.
Szczególne znaczenie będzie miała dla położonych na północ od Szczecina Polic. Obecnie, aby dojechać z Polic do węzła S3/S6 Goleniów Północ, trzeba przejechać 58 km, w tym przez centrum Szczecina. Po wybudowaniu obwodnicy trasa ta skróci się do 23 km, a razem z nią czas przejazdu. Z centrum Szczecina zostanie wyprowadzona istotna część ruchu samochodowego, w tym pojazdy jadące do zakładów chemicznych w Policach.
W 2017 r. uzyskano już decyzję środowiskową dla tej inwestycji. Opracowano także dokumentację koncepcyjną wraz z badaniami podłoża. Na ten cel przeznaczono 24,5 mln zł. Szeroki zakres badań geologicznych dał obraz budowy podłoża na całym przebiegu drogi, w tym tunelu pod Odrą, gdzie wiercenia sięgnęły głębokości 90 metrów.