Jest umowa na dokończenie modernizacji linii kolejowej Leszno-woj. dolnośląskie
10.05.2019
10 maja 2019 r. wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel uczestniczył w podpisaniu przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA umowy na kontynuowanie prac na odcinku linii kolejowej Leszno – granica woj. dolnośląskiego. Zapewni to sprawny przejazd na trasie Poznań – Wrocław. Efektem inwestycji będzie skrócenie czasu podróży oraz wyższy poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym.
Podpisana umowa warta jest 462 mln zł. Prace rozpoczną się w czerwcu tego roku, a ich zakończenie zaplanowane jest na grudzień 2020 r.
Wykonawca wymieni ok. 40 km torów wraz z siecią trakcyjną. Dokończona będzie przebudowa peronów i przejścia podziemnego na stacjach w Rawiczu i Bojanowie. W zakresie prac są nowe przystanki w Kaczkowie i Rydzynie. Budowa wiaduktu drogowego w Bojanowie i przejścia pieszo-rowerowego w Lesznie ułatwią komunikację i zwiększą poziom bezpieczeństwa. Podobny efekt przyniesie budowa nowych wiaduktów w Rawiczu.
Modernizacja linii kolejowej odcinku Leszno – granica z woj. dolnośląskim wymagała specjalnych działań PKP PLK w momencie, gdy firma Astaldi jesienią 2018 r. zawiodła i nie realizowała ważnego społecznie kontraktu. Firma wybrana zgodnie z obowiązującymi procedurami deklarowała pełne zaangażowanie i odpowiedzialne wykonanie prac. Gdy pomimo wezwania, wykonawca nie podjął pracy na kontrakcie, PKP PLK rozwiązały umowę z Astaldi.
Modernizacja linii Wrocław - Poznań
Między stolicami Wielkopolski i Dolnego Śląska wykonano już prace na odcinku dolnośląskim oraz Poznań – Czempiń. Ich efektem są m.in. konkurencyjne dla ruchu drogowego podróże między Wrocławiem a Obornikami Śląskimi, Żmigrodem i Lesznem. Nowy standard obsługi mają stacje i przystanki oraz połączenia na trasie Poznań - Czempiń. Pozostały do wykonania zakres prac to odcinek granica województwa dolnośląskiego – Czempiń.
Modernizacja linii E59 z Poznania do Wrocławia skróci czasu przejazdu między Czempiniem a Rawiczem o ok. 20 minut. Pociągi pasażerskie pojadą nią z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Zmodernizowane perony, przejścia podziemne i nowe wiadukty zwiększą bezpieczeństwo oraz zapewnią lepszy komfort podróży.
Inwestycja realizowana jest w ramach projektu: „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Wrocław – Poznań, etap IV, odcinek granica województwa dolnośląskiego – Czempiń” jest warta ponad 1,5 mld zł. Z tej kwoty ok. 1,2 mld zł stanowi dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (CEF).