W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Jubileusz 175-lecia kolei w Krakowie

13.10.2022

W dniach 13-16 października 2022 r. w Małopolsce odbywa się jubileusz 175-lecia otwarcia pierwszej linii kolejowej w Krakowie. W pierwszym dniu uroczystości udział wziął minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk
– Małopolska już od wielu lat stawia na transport kolejowy. Ogrom inwestycji zrealizowanych w ostatnim czasie pozytywnie wpływa na komfort i bezpieczeństwo podróży. Każda inwestycja przyczynia się również do ograniczenia wykluczenia komunikacyjnego i rozwoju połączeń regionalnych i dalekobieżnych – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.


13 października 1847 roku pociąg ciągnięty przez parowóz „Kraków” wyjechał ze stacji w stolicy Małopolski. Po nieco ponad 3 godzinach skład dojechał do Mysłowic, po drodze zatrzymując się w Krzeszowicach, Trzebini i Szczakowej. Podróż z maksymalną prędkością 40 km/h rozpoczęła historię kolei w Krakowie. Obecnie tę trasę w obu kierunkach pokonują w sumie 63 pociągi regionalne i dalekobieżne. Przejazd najszybszym z nich zajmuje mniej niż 50 minut.

W trakcie czwartkowego jubileuszu zorganizowano przejazd nowoczesnym pociągiem Kolei Małopolskich po historycznej trasie sprzed 175 lat: Kraków – Krzeszowice - Kraków. Obecnie jest to fragment linii kolejowej E30, która w ostatnich latach została gruntownie zmodernizowana. Dzięki realizowanym przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA inwestycjom podróżni mogą korzystać z przebudowanych stacji i przystanków. Zmodernizowane zostały perony m.in. w Krakowie, Zabierzowie, Rudawie, Krzeszowicach, Dulowej, Trzebini i Jaworznie. Dzięki windom, przejściom podziemnym, ścieżkom naprowadzającym i nawierzchni o zróżnicowanej strukturze stacje i przystanki zostały dostosowane do potrzeb wszystkich podróżnych, w tym osób o ograniczonej możliwości poruszania się. W stolicy Małopolski powstał także nowy przystanek Kraków Bronowice.

W ramach inwestycji powstały również nowe tory, sieć trakcyjna, urządzenia bezpieczeństwa i sterowania ruchem kolejowym, mosty i wiadukty. Przejazdy kolejowo-drogowe, m.in. w Krakowie, Krzeszowicach, Trzebini i Jaworznie, zostały zastąpione skrzyżowaniami bezkolizyjnymi. PKP PLK kończą także proces certyfikacji nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym, który umożliwi podniesienie prędkości dla połączeń pasażerskich do 160 km/h. Pozwoli to osiągnąć kolejny historyczny rekord w czasie podróży koleją z Małopolski na Śląsk.

Projekt „Modernizacja linii kolejowej E-30, na odcinku Zabrze – Katowice - Kraków, etap IIb” współfinansowany jest przez Unię Europejską, w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę.”. Wartość inwestycji wynosi ok. 2 mld zł.

Inwestycje lokalne wspierające kolej

Kluczowym elementem rozwoju małopolskich kolei są inwestycje lokalne, wspierające strategię niskoemisyjną. Taką funkcję pełni m.in. system niezależnie funkcjonujących parkingów przesiadkowych typu „Parkuj i Jedź” (P&R). Jeden z takich obiektów funkcjonuje przy dworcu PKP w Krzeszowicach. W ramach tej inwestycji wykonano parking na 167 miejsc postojowych, ciągi piesze z przejściami dla pieszych, drogi dojazdowe do parkingów oraz do budynku stacji kolejowej wraz z pętlą do zawracania w rejonie wejścia na dworzec kolejowy z jednostronnym chodnikiem, a także wybudowano niezbędną infrastrukturę sieciową. Parking obsługuje system szlabanów z automatami biletowymi i monitoringiem.

– Głównym filarem strategii rozwoju kolei jest szereg inwestycji władz lokalnych, dzięki którym możliwa jest zmiana nastawienia mieszkańców do transportu publicznego. Budowa systemu niezależnie funkcjonujących obiektów parkingowych typu „Parkuj i Jedź” zdecydowanie wpisuje się w tę strategię i umożliwia wygodną zmianę środka transportu – stwierdził minister A. Adamczyk.

Zdjęcia (5)

{"register":{"columns":[]}}