Jubileusz 175-lecia kolei w Krakowie
13.10.2022
W dniach 13-16 października 2022 r. w Małopolsce odbywa się jubileusz 175-lecia otwarcia pierwszej linii kolejowej w Krakowie. W pierwszym dniu uroczystości udział wziął minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
13 października 1847 roku pociąg ciągnięty przez parowóz „Kraków” wyjechał ze stacji w stolicy Małopolski. Po nieco ponad 3 godzinach skład dojechał do Mysłowic, po drodze zatrzymując się w Krzeszowicach, Trzebini i Szczakowej. Podróż z maksymalną prędkością 40 km/h rozpoczęła historię kolei w Krakowie. Obecnie tę trasę w obu kierunkach pokonują w sumie 63 pociągi regionalne i dalekobieżne. Przejazd najszybszym z nich zajmuje mniej niż 50 minut.
W trakcie czwartkowego jubileuszu zorganizowano przejazd nowoczesnym pociągiem Kolei Małopolskich po historycznej trasie sprzed 175 lat: Kraków – Krzeszowice - Kraków. Obecnie jest to fragment linii kolejowej E30, która w ostatnich latach została gruntownie zmodernizowana. Dzięki realizowanym przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA inwestycjom podróżni mogą korzystać z przebudowanych stacji i przystanków. Zmodernizowane zostały perony m.in. w Krakowie, Zabierzowie, Rudawie, Krzeszowicach, Dulowej, Trzebini i Jaworznie. Dzięki windom, przejściom podziemnym, ścieżkom naprowadzającym i nawierzchni o zróżnicowanej strukturze stacje i przystanki zostały dostosowane do potrzeb wszystkich podróżnych, w tym osób o ograniczonej możliwości poruszania się. W stolicy Małopolski powstał także nowy przystanek Kraków Bronowice.
W ramach inwestycji powstały również nowe tory, sieć trakcyjna, urządzenia bezpieczeństwa i sterowania ruchem kolejowym, mosty i wiadukty. Przejazdy kolejowo-drogowe, m.in. w Krakowie, Krzeszowicach, Trzebini i Jaworznie, zostały zastąpione skrzyżowaniami bezkolizyjnymi. PKP PLK kończą także proces certyfikacji nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym, który umożliwi podniesienie prędkości dla połączeń pasażerskich do 160 km/h. Pozwoli to osiągnąć kolejny historyczny rekord w czasie podróży koleją z Małopolski na Śląsk.
Projekt „Modernizacja linii kolejowej E-30, na odcinku Zabrze – Katowice - Kraków, etap IIb” współfinansowany jest przez Unię Europejską, w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę.”. Wartość inwestycji wynosi ok. 2 mld zł.
Inwestycje lokalne wspierające kolej
Kluczowym elementem rozwoju małopolskich kolei są inwestycje lokalne, wspierające strategię niskoemisyjną. Taką funkcję pełni m.in. system niezależnie funkcjonujących parkingów przesiadkowych typu „Parkuj i Jedź” (P&R). Jeden z takich obiektów funkcjonuje przy dworcu PKP w Krzeszowicach. W ramach tej inwestycji wykonano parking na 167 miejsc postojowych, ciągi piesze z przejściami dla pieszych, drogi dojazdowe do parkingów oraz do budynku stacji kolejowej wraz z pętlą do zawracania w rejonie wejścia na dworzec kolejowy z jednostronnym chodnikiem, a także wybudowano niezbędną infrastrukturę sieciową. Parking obsługuje system szlabanów z automatami biletowymi i monitoringiem.