Kanał Żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną otwarty!
17.09.2022
17 września uruchomiona została pierwsza, najważniejsza część inwestycji polegającej na budowie drogi wodnej między Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym. Po raz pierwszy w powojennej historii Polski można swobodnie wpływać na Zalew Wiślany z pominięciem rosyjskiej strefy przybrzeżnej i bez konieczności proszenia o zgodę Federacji Rosyjskiej.
Pierwszą jednostką śluzowaną na przekopie Mierzei Wiślanej był Zodiak II, flagowa jednostka służb morskich. W uroczystości wzięli udział przedstawiciele władz państwowych.
Szef resortu infrastruktury podziękował Markowi Gróbarczykowi, wiceministrowi infrastruktury, a w przeszłości ministrowi gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, za przeprowadzenie tej inwestycji.
Komendę do rozpoczęcia śluzowania wydali Marek Gróbarczyk i dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Wiesław Piotrzkowski.
Obecnie trwają prace nad II i III etapem tej inwestycji. Od kwietnia 2021 r. modernizowany jest tor wodny rzeki Elbląg oraz budowany jest most obrotowy w Nowakowie, u ujścia rzeki. Natomiast w maju br. wyłoniony został wykonawca prac pogłębiarskich na Zalewie Wiślanym. Zakończenie całości inwestycji nastąpi w 2023 r.
Koszt realizacji całego trzyetapowego przedsięwzięcia to niespełna 2 mld zł.