Kierowcy mogą już korzystać z pierwszej części obwodnicy Olsztyna
06.12.2018
6 grudnia 2018 r. został udostępniony do ruchu 10-kilometrowy odcinek drogi krajowej nr 16 pomiędzy węzłami Olsztyn Zachód i Olsztyn Południe. Jest to pierwszy etap budowy południowej obwodnicy Olsztyna. Inwestycja powstała przy dofinansowaniu z Unii Europejskiej.
Dwujezdniowa droga klasy GP przebiega przez tereny gmin Gietrzwałd i Stawiguda i omija Olsztyn od południowego zachodu. Prowadzi od DK16 w okolicach miejscowości Kudypy, poprzez okolice Gronit i Tomaszkowa do drogi S51. W ramach inwestycji powstały również drogi serwisowe, obiekty inżynierskie, urządzenia ochrony środowiska a także wyremontowano drogi lokalne. Dostęp do obwodnicy zapewniony został poprzez rondo turbinowe w okolicy Kudyp (węzeł Olsztyn Zachód) oraz węzeł Olsztyn Południe na połączeniu DK16 z S51 w okolicy Tomaszkowa.
Wykonawcą zadania było konsorcjum firm INTERCOR Sp. z o.o. z Zawiercia oraz MOST Sp. z o.o. z Sopotu. Inwestycja realizowana była w systemie „Projektuj i buduj”. Do zadań wykonawcy oprócz robót budowlanych należało wykonanie niezbędnej dokumentacji, a także uzyskanie wszystkich uzgodnień, opinii i decyzji. Koszt robót budowlanych to 387,5 mln zł, natomiast wartość całego projektu, z uwzględnieniem kosztów przygotowania dokumentacji, wykupu gruntów, prac archeologicznych, nadzoru to 486,5 mln zł. Wysokość dofinansowania z Unii Europejskiej to prawie 368 mln zł wydatków kwalifikowanych.
Oddany do ruchu odcinek DK16 to część obwodnicy Olsztyna, która pozwoli na uwolnienie miasta od ruchu tranzytowego. W budowie jest dalsza część obwodnicy w ciągu drogi ekspresowej S51 o dł. ponad 16 km - od węzła Olsztyn Południe do węzła Olsztyn Wschód. Planowany termin ukończenia tego odcinka to koniec kwietnia 2019 r. (węzła Pieczewo dwa miesiące później). Wartość inwestycji to ok. 1 mld zł. Wykonawca zadania deklaruje udostępnienie kierowcom jeszcze w tym roku blisko 11 km tej trasy pomiędzy węzłami Olsztyn Wschód i Olsztyn Jaroty.
Obwodnica Olsztyna poprawi układ drogowy i warunki transportowe Olsztyna i okolic. Umożliwi eliminację znaczącej części ciężkiego ruchu z zatłoczonego centrum miasta oraz obsługę ruchu tranzytowego i lokalnego pomiędzy dzielnicami miasta czy sąsiednimi miejscowościami. Budowa obwodnicy przyczyni się również do zwiększenia atrakcyjności inwestycyjnej regionu i umożliwi jego szybszy rozwój gospodarczy.