W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Kluczowe inwestycje

W wyniku wieloletnich zaniedbań śródlądowe drogi wodne w Polsce wymagają dużych nakładów inwestycyjnych. Ministerstwo Infrastruktury systematycznie realizuje działania na rzecz rozwoju śródlądowych dróg wodnych. Dzięki prowadzonym działaniom, krok po kroku, wpisuje transport wodny śródlądowy w  krajowe dokumenty strategiczne, wzmacniając jego pozycję w systemie transportowym Polski. Resort przygotowuje również programy rozwoju najważniejszych dróg wodnych z punktu widzenia transportowego (gospodarczego), czyli Odry i Wisły. Prace nad planami modernizacji żeglugi śródlądowej obejmują również pozostałe drogi wodne, które także mogą odgrywać istotną rolę i wpływać na rozwój żeglugi śródlądowej oraz poszczególnych regionów kraju.

Kluczowymi inwestycjami służącymi poprawie warunków żeglugowych na śródlądowych drogach wodnych w Polsce są w pierwszej kolejności:

Przebudowa mostów w celu zapewnienia minimalnego prześwitu – w ramach zadania zmodernizowane zostaną cztery przeprawy:

  • most kolejowy w km 733,7 rz. Regalicy w Szczecinie,
  • most drogowy w km 2,45 rz. Warty w Kostrzynie nad Odrą,
  • most kolejowy w km 615,1 rz. Odry w Kostrzynie nad Odrą,
  • most drogowy w km 614,9 rz. Odry w Kostrzynie nad Odrą.

Wzniesienie minimalnego pionowego prześwitu mostów pozwoli na dostosowanie drogi wodnej do parametrów klasy międzynarodowej oraz umożliwi prowadzenie zimowych akcji lodołamania, a tym samym możliwość utrzymania żeglugi i zwiększenie ochrony przeciwpowodziowej.

Inwestycje realizowane są przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Szczecinie. Więcej informacji o zadaniu można znaleźć na stronie RZGW Szczecin (kliknij tutaj)

Prace modernizacyjne na Odrze granicznej - zadanie składa się z dwóch etapów:

  • prac modernizacyjnych na Odrze granicznej w celu zapewnienia zimowego lodołamania (etap I),
  • modernizacji zabudowy regulacyjnej na Odrze granicznej (etap II).

Zadanie realizowane jest na podstawie umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Federalnej Niemiec o wspólnej poprawie sytuacji na drogach wodnych na pograniczu polsko-niemieckim. Realizacja przedsięwzięcia pozwoli na odtworzenie warunków dla możliwości prowadzenia akcji lodołamania przy użyciu lodołamaczy poprzez zapewnienie odpowiedniej głębokości rzeki, stabilizację warunków przepływu i likwidację miejsc zatorogennych.

Likwidacja pierwszych trzech miejsc limitujących planowana jest do 2023 roku.

Inwestycja realizowana jest przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Szczecinie. Więcej informacji o zadaniu można znaleźć na stronie RZGW Szczecin (kliknij tutaj).

Odbudowa zabudowy regulacyjnej Odry swobodnie płynącej (etap II) - projekt ma na celu przystosowanie drogi wodnej do parametrów III klasy na odcinku od miejscowości Ścinawa do ujścia Nysy Łużyckiej. Zakres prac obejmuje odbudowę i modernizację istniejącego systemu budowli regulacyjnych (341 szt. ostróg) oraz roboty bagrownicze (likwidację 11 przemiałów). Zakończenie realizacji inwestycji planowane jest na I kwartał 2023 r.

Inwestycja realizowana jest przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej we Wrocławiu. Więcej informacji można znaleźć na stronie RZGW Wrocław (kliknij tutaj).

Budowa stopni wodnych Lubiąż i Ścinawa na rzece Odrze - realizacja inwestycji przyczyni się do wzmocnienia sterowania przepływem wód Odry, m.in. w celu: ochrony przed powodzią, poprawy warunków żeglugowych rzeki Odry, przywrócenia poziomów wód gruntowych, powstrzymania procesów erozyjnych w korycie rzeki. W ramach każdego obiektu powstanie m.in. dwukomorowa śluza żeglugowa, minimum czteroprzęsłowy jaz, budynek sterowni obsługujący jaz, elektrownia wodna i przepławka dla ryb. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2027 r.

Inwestycje realizowane są przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej we Wrocławiu.
Więcej informacji dot. stopnia wodnego Ścinawa na stronie RZGW Wrocław (kliknij tutaj), a dodatkowe informacje o stopniu wodnym Lubiąż (kliknij tutaj).

Cofka stopnia wodnego  Malczyce na rzece Odrze - w lipcu 2019 r. zakończono budowę stopnia wodnego Malczyce, który oprócz zabezpieczenia regionu przed powodzią i skutkami suszy, ma chronić stopień wodny w Brzegu Dolnym przed podmywaniem i utratą stateczności, a także przywrócić parametry szlaku żeglugowego Odry do klas międzynarodowych. W czerwcu 2020 r. plac budowy przekazano wykonawcy drugiego etapu budowy, polegającej na rozbudowie stopnia wodnego o tzw. cofkę. Prace budowlane w pozwolą na zwiększenie poziomu piętrzenia na stopniu wodnym i osiągnięcie optymalnych parametrów bezpieczeństwa przeciwpowodziowego.

Inwestycja realizowana jest przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej we Wrocławiu. Więcej informacji na stronie RZGW Wrocław (kliknij tutaj).

Budowa jazu klapowego na stopniu wodnym Ujście Nysy - inwestycja zlokalizowana jest na stopniu wodnym Ujście Nysy w km 180,50 rzeki Odry. Jej realizacja ma przyczynić się do rozwoju i usprawnienia śródlądowej drogi wodnej na rzece Odrze. Efektem prac będzie większe wykorzystanie przyjaznego środowisku transportu i podniesienie parametrów śródlądowych dróg wodnych. Projekt ma również strategiczne znaczenie społeczno-gospodarcze dla regionu.

Zakres zadania obejmuje m.in. rozbiórkę jazu kozłowo-iglicowego z zachowaniem zabytkowej przepławki oraz przelewu bocznego i filara oraz budowę jazu klapowego z napędem hydraulicznym i automatycznym systemem sterowania i budowlami towarzyszącymi. Planowany termin zakończenia realizacji prac budowlanych to 2023 r.

Inwestycja realizowana jest przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gliwicach. Więcej informacji: „Budowa jazu klapowego na stopniu wodnym Ujście Nysy w km 180,5 rzeki Odry wraz z infrastrukturą towarzyszącą” (wody.gov.pl).

Modernizacja jazów odrzańskich (etap II) - modernizacja jazów odrzańskich na odcinkach będących w zarządzie RZGW Gliwice obejmuje przebudowę jazów sektorowych wraz z przebudową obiektów towarzyszących. Głównym celem projektu jest udrożnienie szlaku żeglownego na Odrze i przywrócenie możliwości transportowych poprzez zapewnienie stałego i stabilnego poziomu piętrzenia wody gwarantującego żeglugę. Modernizacja urządzeń obejmować będzie trzy oddzielne przedsięwzięcia na stopniach wodnych Krępa, Groszowice i Dobrzeń. Planowana jest wymiana zamknięć sektorowych jazów na zamknięcia klapowe z napędem hydraulicznym i niezbędną przebudową konstrukcji betonowych filarów, przyczółków i przęseł. Zakończenie prac planuje się na grudzień 2022 r.

Inwestycje realizowane są przez Regionalne Zarządy Gospodarki Wodnej w Gliwicach. Więcej informacji można znaleźć na stronie RZGW w Gliwicach (kliknij tutaj).

Modernizacja stopni wodnych Krapkowice oraz Januszkowice – zadania inwestycyjne na stopniach wodnych Krapkowice oraz Januszkowice zakładają przeprowadzenie analogicznych prac modernizacyjnych śluz oraz sterowni wraz z przebudową awanportów. Ich celem jest rozwój śródlądowej drogi wodnej na Odrze i usprawnienie niskoemisyjnych systemów transportu przyjaznych środowisku. Planowany termin zakończenia realizacji obu zadań to wrzesień 2023 r.

Inwestycje realizowane są przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gliwicach. Więcej informacji o modernizacji stopni wodnych na stronie RZGW: SW Krapkowice (kliknij tutaj) oraz SW Januszkowice (kliknij tutaj).

Modernizacja śluz odrzańskich na Kanale Gliwickim na odcinku w zarządzie RZGW Gliwice (etap II) - projekt ma na celu przystosowanie drogi wodnej do parametrów III klasy. Obejmuje modernizację śluz Nowa Wieś i Sławięcice m.in. wraz z budową nowych budynków technicznych. Głównym celem przedsięwzięcia jest poprawa przepustowości i bezpieczeństwa ruchu, a także zwiększenie efektywności i niezawodności urządzeń. Inwestycja rozpoczęła się w 2017 r., a jej zakończenie planowane jest na I kwartał 2021 r.

Zadanie realizowane jest przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gliwicach. Po więcej informacji kliknij tutaj.

Stopień wodny Siarzewo na rzece Wiśle - podstawowym celem budowy stopnia wodnego jest poprawa ochrony przeciwpowodziowej i zwiększenie bezpieczeństwa istniejącego stopnia wodnego we Włocławku. Inwestycja przyczyni się również do rozwoju transportu wodnego śródlądowego oraz rozwoju turystyki. Okres realizacji projektu przewidywany jest na lata 2019 - 2028, przy czym rozpoczęcie prac budowlanych przewiduje się na rok 2024. Główne elementy stopnia to m.in.: jaz, śluza, elektrownia wodna, zapory boczne, kompensacje środowiskowe, przepławki dla ryb i koryto obejścia w ramach utrzymania ciągłości korytarza ekologicznego, infrastruktura towarzysząca, drogi dojazdowe do stopnia – przejście drogowe (eksploatacyjne).
Więcej informacji na temat zadania można znaleźć na stronie PGW WP (wody.gov.pl):

  • materiał "Stopień Wodny Siarzewo szansą na zrównoważony rozwój regionu Dolnej Wisły" (kliknij tutaj);
  • materiał "Ekspert o Stopniu Wodnym Siarzewo" (kliknij tutaj).

Kompleksowe zabezpieczenie przeciwpowodziowe Żuław – aktualnie realizowany, drugi etap projekt zakłada odbudowę 19 ostróg regulacyjnych na żuławskim odcinku Wisły, przebudowę ujścia Wisły, budowę wrót sztormowych na Tudze, przebudowę stopnia wodnego Przegalina na Martwej Wiśle oraz rozwój systemu monitoringu ryzyka powodziowego. Realizacja inwestycji wpłynie na  zwiększenie bezpieczeństwa żeglugi poprzez poprawę warunków nawigacyjnych. Planowany termin zakończenia robót budowlanych to 2022 r.

Wideo

Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
22.07.2021 10:48 Anna Kiedrowicz-Thel
Pierwsza publikacja:
20.07.2021 09:32 Anna Kiedrowicz-Thel
{"register":{"columns":[]}}