Kluczowy etap budowy nowego mostu kolejowego nad Wisłą
09.09.2021
8 września 2021 r. aż do późnych godzin nocnych przeprowadzono operację betonowania największego przęsła nowego mostu kolejowego w Krakowie. To ważny moment budowy przeprawy, która przyspieszy przejazd przez miasto pociągów dalekobieżnych.
W tym czasie na płytę mostu wylano ok. 1,2 tys. m3 betonu, który podawany był równocześnie z obydwu brzegów i sąsiedniego mostu przez 4 pompy. Procesu tego, ze względów technologicznych, nie można było przerwać, ponieważ beton musi być wylewany w ściśle określonych warunkach atmosferycznych.
Betonowanie środkowego przęsła to kluczowy etap budowy nowej krakowskiej przeprawy. Gdy materiał stężeje wykonawcy przystąpią do montażu stalowych elementów konstrukcji. W sumie most będzie się składał z trzech łukowych przęseł. Znajdą się na nim dwa tory kolejowe, przeznaczone przede wszystkim do ruchu pociągów dalekobieżnych, które będę pokonywać Wisłę z prędkością 100 km/h. Obiekt będzie gotowy w I połowie 2022 roku.
W sumie nad Wisłą PKP PLK zaplanowały trzy mosty kolejowe. Po pierwszym już jeżdżą pociągi, a pozostałe dwa są w budowie. Ostatnia przeprawa będzie podzielona na część dla pociągów, oraz pieszych i rowerzystów. Dzięki temu poprawi się komunikacja w centrum miasta i zwiększy się dostęp do przystanku Kraków Zabłocie.
Budowa nowych mostów kolejowych w Krakowie to część projektu „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej” o wartości przeszło 1 mld, współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Inwestycja zapewni sprawny przejazd pociągów międzynarodowych, dalekobieżnych, regionalnych i aglomeracyjnych, a rozdzielenie ruchu dalekobieżnego od aglomeracyjnego pozwoli przewoźnikom na uruchomienie większej liczby połączeń.
Więcej o projekcie: www.krakow-rudzice.pl