Kolej zwiększa możliwości przewozów z Chorzowa do Trójmiasta
18.12.2020
18 grudnia 2020 r. spółka PKP Polskie Linie Kolejowe podpisała umowę na opracowanie dokumentacji oraz realizację robót na linii kolejowej nr 131 na odcinku Chorzów Batory – Bytom – Nakło Śląskie. Przebudowa linii oznacza sprawniejszy przewóz towarów ze Śląska do portów. To jedna z największych inwestycji kolejowych za ponad 1,2 mld zł, dofinansowana z unijnego programu POIiŚ. W 2021 roku będą realizowane prace projektowe, a budowę przewidziano na lata 2022- 2024.
Dla podróżnych efektem inwestycji będzie większa dostępność kolei, także dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się, z nowego przystanku Chorzów Uniwersytet i nowych peronów, m.in. na stacjach: Chorzów Miasto, Chorzów Stary, Bytom, Bytom Karb, Radzionków oraz przystanku Radzionków Rojca. Komfort podróży zwiększy nowe nagłośnienie, oświetlenie, czytelne oznakowanie, a także ławki i wiaty. Na stacji Bytom przewidziano odnowienie wiaty nad trzema peronami.
Modernizacja jest ważna dla poprawy przewozów towarowych w stronę Tarnowskich Gór, Lublińca i Kluczborka, Inowrocławia, Bydgoszczy oraz Gdańska i Gdyni. Zostanie wymienione 80 km torów i sieci trakcyjnej. Dzięki nowym urządzeniom sterowania ruchem kolejowym zwiększy się przepustowość linii – będzie mogło sprawnie kursować więcej pociągów. Lokalne Centrum Sterowania w Bytomiu, przebudowa przejazdu i przejść dla pieszych zwiększą bezpieczeństwo na kolei. Zaplanowano również budowę i przebudowę około 30 obiektów inżynieryjnych, m.in. wiaduktów kolejowych w Radzionkowie i Świętochłowicach.
Korzystnie zmienia się trasa kolejowa Śląsk – porty (linia nr 131)
PLK podpisały we wrześniu 2019 roku dwie umowy na zaprojektowanie i wykonanie robót na ponad 100 km odcinku linii: Kalina (Herby Nowe) - Rusiec Łódzki - Zduńska Wola Karsznice. Po pracach projektowych wykonawcy rozpoczęli roboty, które zakończą się w połowie 2023 r. Przebudowane tory i nowe urządzenia zabezpieczające umożliwią przejazd pociągów pasażerskich z prędkością do 140 km/h, a towarowych do 120 km/h.
W realizacji jest przetarg na zaprojektowanie odcinka Nakło Śląskie – Kalina (Herby Nowe). Planowane zakończenie prac projektowych powinno nastąpić w połowie 2023 r. W kolejnych latach będzie możliwa realizacja robót budowlanych.