Kolej zwiększy możliwości przewozów między Śląskiem a portami morskimi
17.09.2019
17 września 2019 r. wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel uczestniczył w podpisaniu przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA umów na zaprojektowanie i wykonanie robót na ponad 100 km odcinku linii nr 131, tzw. magistrali węglowej: Kalina – Rusiec Łódzki – Zduńska Wola Karsznice. Modernizacja trasy za ponad 1,8 mld zł poprawi ofertę przewozów pasażerskich oraz istotnie zwiększy możliwości transportowe kolei między Śląskiem a portami Trójmiasta.
Objęty inwestycjami odcinek przebiega przez województwo śląskie oraz łódzkie. Trasa jest częścią magistrali kolejowej C-E 65, należącej do VI Europejskiego Korytarza Transportowego, łączącego państwa nadbałtyckie z krajami położonymi nad Morzem Adriatyckim i na Bałkanach.
Na odcinku Kalina – Rusiec Łódzki - Zduńska Wola Karsznice zostanie zmodernizowanych blisko 170 km torów. Sprawność przejazdu pociągów zwiększy wymiana 238 rozjazdów. Przebudowa obejmie też ponad 200 km sieci trakcyjnej. Obiekty inżynieryjne, tzn. mosty i wiadukty zostaną lepiej przystosowane do przejazdu ciężkich składów towarowych o nacisku do 221 kN na oś. Przewidziano przebudowę 77 obiektów inżynieryjnych, w tym 13 mostów i 15 wiaduktów. W ramach inwestycji zwiększy się poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym oraz na skrzyżowaniach z drogami. Zapewni to modernizacja 53 przejazdów i przejść.
Podróżni uzyskają łatwiejszy dostęp do kolei.
Poprawi się komfort podróżnych na 8 stacjach i przystankach. W miejscowościach: Herby Nowe, Chorzew Siemkowice, Rusiec Łódzki, Huta, Chociw Łaski, Siedlce Łaskie, Kozuby, Zduńska Wola Karsznice Południowa zostaną przebudowane perony. Obiekty będą przystosowane dla osób z ograniczona możliwością poruszania się.
Dla zapewnienia sprawnego i bezpiecznego przejazdu pociągów pasażerskich i towarowych zostaną wybudowane 2 lokalne centra sterowania ruchem (LCS) w Herbach Nowych i Zduńskiej Woli. LCS wyposażone w nowoczesne systemy i sprzęt komputerowy będą obsługiwać ruch pociągów na przeszło 100-kilometrowym odcinku modernizowanej linii.
Przebudowane tory i nowe urządzenia zabezpieczające umożliwią prowadzenie pociągów pasażerskich z prędkością do 140 km/h, a towarowych do 120 km/h.
Podpisane umowy, w formule „projektuj i buduj” dotyczą zadań:
- LOT C – prace na linach kolejowych nr 131, 686, 687, 704 na odcinku Kalina (km 66,800) – Rusiec Łódzki (km 137,500) o wartości ponad 1,2 mld zł, termin realizacji 44 miesiące,
- LOT D – prace na linach kolejowych nr 131, 542, 739 na odcinku Rusiec Łódzki (km 137,500) – Zduńska Wola Karsznice o wartości ponad 582 mln zł termin realizacji 41 miesięcy.
Oba zadania są realizowane w ramach projektu: „Prace na linii kolejowej C-E 65 na odcinku Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice – Inowrocław – Bydgoszcz – Maksymilianowo”. Inwestycja w 85% jest wspófinansowana przez Unię Europejską ze środków POIiŚ.