Kolejne polsko-słowackie projekty infrastrukturalne
16.07.2018
Polska i Słowacja podpisały dwie umowy zacieśniające współpracę dwustronną: umowę o miejscu połączenia drogi ekspresowej S19 z drogą ekspresową R4 w rejonie miejscowości Barwinek i Vyšný Komárnik (element Via Carpatia), a także umowę o budowie drogowego mostu granicznego przez potok Jeleśnia między miejscowościami Chyżne i Trstena na polsko-słowackiej granicy państwowej. Umowy podpisano podczas spotkania ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka z Arpadem Ersekiem, ministrem transportu i budownictwa Republiki Słowackiej, które odbyło się 16 lipca 2018 r. na przejściu granicznym Barwinek- Vyšný Komárnik.
Umowa o budowie mostu granicznego w ciągu drogi E77 między Chyżnem a Trsteną usprawni mobilność na jednym z najważniejszych przejść ze Słowacją. Nowy most zastąpi obecnie funkcjonujący, a jego ukończenie zaplanowano na 2021 r.
Rozwój połączeń drogowych
W trakcie wizyty delegacje Polski i Słowacji rozmawiały o rozwoju połączeń drogowych i kolejowych. Minister Adamczyk poinformował o postępie prac związanych z polsko-słowackim połączeniem drogowym S1-D3, który jest jednym z części korytarza transportowego Bałtyk-Adriatyk, m.in. o projekcie budowy obejścia Węgierskiej Górki i planowanym powstaniu drugiej jezdni dla odcinka S1 Pyrzowice-Podwarpie.
Ministrowie poruszyli także temat współpracy w ramach budowy szlaku Via Carpatia.
Rozwój międzynarodowych i lokalnych połączeń kolejowych
Polska wnikliwie analizuje możliwość budowy linii kolei dużych prędkości w regionie Europy Centralnej, w tym łączących Polskę, Słowację, Czechy i Węgry.
W trakcie spotkania omówiono także rozwój połączeń kolejowych na szczeblu lokalnym. W 2017 r. dzięki staraniom władz samorządowych województwa podkarpackiego uruchomiono sezonowe połączenie kolejowe Rzeszów – Jasło – Łupków – Medzilaborce przy wykorzystaniu nieczynnej dotychczas linii kolejowej przez Przełęcz Łupkowską.