W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Kolejny nabór wniosków w konkursie autobusowym

10.12.2024

Od 7 do 21 stycznia 2025 r. organizatorzy i operatorzy publicznego transportu zbiorowego będą mogli wnioskować o środki pochodzące z Krajowego Planu Odbudowy na zakup zeroemisyjnych autobusów regionalnych. W ramach IV naboru wniosków na ten cel trafi ponad 551 mln zł. Nabór ogłoszony w ramach inwestycji KPO „E1.1.2 Zero- i niskoemisyjny transport zbiorowy (autobusy)” przewiduje wsparcie dla przedsięwzięć obejmujących nowy zeroemisyjny tabor autobusowy (elektryczny, wodorowy) wraz z niezbędną infrastrukturą ładowania lub tankowania. Dofinansowanie każdego z tych przedsięwzięć może wynieść od 80 do 95 proc. wydatków kwalifikowalnych.

Więcej rządowych pieniędzy na dofinansowanie linii autobusowych
— Walczymy z wykluczeniem transportowym, inwestując w przyszłość zielonej mobilności. Dofinansowanie zakupu nowoczesnego, zeroemisyjnego taboru autobusowego to krok w stronę bardziej komfortowego, wygodnego i przyjaznego środowisku transportu dla mieszkańców regionów całej Polski — powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.


Dotychczas Centrum Unijnych Projektów Transportowych przeprowadziło trzy nabory w ramach inwestycji KPO E1.1.2. W ramach I naboru podpisano umowy na 20 przedsięwzięć zakładających zakup 146 autobusów niskoemisyjnych i 29 zeroemisyjnych. Obecnie  podpisywane są umowy na podstawie wniosków złożonych w ramach II naboru, gdzie wsparcie może uzyskać 47 projektów zakładających zakup 216 autobusów niskoemisyjnych i 107 zeroemisyjnych. Ponadto 9 grudnia 2024 r. Minister Infrastruktury zaakceptował listę rankingową III naboru, w którym wsparcie może uzyskać 6 projektów zakładających zakup 23 autobusów zeroemisyjnych.

Zakupione w ramach naboru nowoczesne i ekologiczne pojazdy, a także niezbędna infrastruktura towarzysząca, będą wykorzystywane na nowo utworzonych pozamiejskich liniach autobusowych bądź na liniach pozamiejskich, które są zagrożone likwidacją, np. z powodu przestarzałego taboru lub deficytowości linii autobusowej.

Kto może uzyskać wsparcie?

Z IV naboru będą mogli skorzystać wszyscy organizatorzy publicznego transportu zbiorowego: województwa, powiaty, związki powiatów, związki powiatowo-gminne, związki międzygminne, gminy oraz operatorzy publicznego transportu zbiorowego. Wsparciem objęty jest zakup taboru dla linii komunikacyjnych w transporcie pozamiejskim, w tym przewozy łączące miasto, gminę sąsiadującą i co najmniej jedną gminę inną niż sąsiadująca. Nie są objęte wsparciem przewozy w ramach komunikacji miejskiej.

Nabór wniosków będzie prowadzony od 7 do 21 stycznia 2025 r.

Jakie są kryteria otrzymania dofinansowania?

Każdy zainteresowany beneficjent będzie musiał opisać sytuację transportową w swoim regionie, ze szczególnym uwzględnieniem dostępności komunikacyjnej. Kluczowe będzie także wsparcie integracji transportowej, ponieważ premiowane będą linie, które zapewnią połączenia z transportem kolejowym lub transportem miejskim. Dodatkowe punkty można uzyskać także za integrację rozkładów jazdy różnych form transportu czy korzystanie z dofinansowania w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej.

Więcej informacji o konkursie oraz pełna dokumentacja konkursowa znajduje się na stronie Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

https://www.cupt.gov.pl/aktualnosc/krajowy-plan-odbudowy/pks-4-0-konkurs-na-zakup-zeroemisyjnych-autobusow-pozamiejskich/

{"register":{"columns":[]}}