Kolejny odcinek szlaku Via Carpatia w realizacji
07.11.2022
Mostostal Warszawa będzie wykonawcą kontraktu na realizację drogi ekspresowej S19 Domaradz - Krosno. Umowę na realizację trasy o długości 12,5 km za 1 063 mln zł zawarła 7 listopada 2022 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Dzisiejsza umowa jest już dwudziestą w tym roku podpisaną przez GDDKiA. Do fazy realizacji przekazane zostały zadania o łącznej długości ponad 260 km i wartości ponad 10 mld zł.
Inwestycja na trasie Domaradz - Krosno realizowana będzie w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych w systemie Projektuj i buduj. Zakres inwestycji obejmuje budowę odcinka drogi ekspresowej o długości ok. 12,5 km, o przekroju dwujezdniowym po dwa pasy ruchu w obu kierunkach oraz pas awaryjny. W ciągu trasy głównej powstanie siedem estakad, osiem mostów, osiem wiaduktów drogowych, trzy przejścia dla zwierząt (dwa dla zwierząt średnich i jedno dla zwierząt dużych), trzy przepusty, a także szereg obiektów w ciągu dodatkowych jezdni. Rozpiętość trzech estakad w ciągu drogi ekspresowej będzie przekraczać 400 m, natomiast najdłuższa będzie mierzyć ok. 700 m i przebiegać nad doliną na filarach o wysokości dochodzącej do 30 m.
W miejscowości Zagórze wybudowane zostaną dwa Miejsca Obsługi Podróżnych wyposażone w miejsca parkingowe, toalety oraz przestrzeń do odpoczynku. W przyszłości będzie można rozbudować je o stacje paliw i obiekty gastronomiczne. Droga ekspresowa zostanie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, infrastrukturę systemu zarządzania ruchem oraz urządzenia ochrony środowiska. W ramach zadania zostaną wybudowane dodatkowe jezdnie obsługujące teren przyległy, przebudowane zostaną drogi poprzeczne, cieki wodne, a także infrastruktura techniczna.
Zgodnie z umową prace projektowe i roboty budowlane zostaną ukończone w ciągu maksymalnie 39 miesięcy, z wyłączeniem okresów zimowych (tj. od 1 grudnia do 31 marca) w czasie robót budowlanych.
Charakterystyka terenu
Odcinek drogi ekspresowej S19 Domaradz - Krosno przebiega przez teren o skomplikowanej budowie geologicznej, jakim są Karpaty Zewnętrzne. W związku z tym na etapie opracowania Koncepcji programowej wykonano w szerokim zakresie rozpoznanie budowy geologicznej podłoża. Teren inwestycji to obszar o znacznym zaangażowaniu geodynamicznym oraz dużej powierzchni zajętej przez obszary predysponowane do powstawania osuwisk. Łącznie na tym odcinku S19 wydzielono aż osiem obszarów osuwiskowych oraz predysponowanych osuwiskowo. Prowadzenie prac na tym odcinku będzie dużym wyzwaniem dla wykonawcy robót budowlanych. W ramach rozpoznania geologicznej budowy podłoża wykonano badania geofizyczne, wiercenia i sondowania. Ponadto prowadzono monitoring osuwisk (wgłębny i powierzchniowy). Podczas tych prac wykonano ponad 1200 otworów badawczych oraz 525 sondowań badawczych.
Via Carpatia
Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego północ i południe Europy. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. W woj. podkarpackim będzie miała docelowo długość ok. 169 km. Dotychczas na Podkarpaciu oddano do ruchu 81,8 km tej trasy od w. Lasy Janowskie do w. Rzeszów Południe. W realizacji są odcinki o łącznej długości 72,9 km: Rzeszów Południe – Babica, Babica - Jawornik, Domaradz - Krosno, Krosno - Miejsce Piastowe, Miejsce Piastowe - Dukla, Dukla – Barwinek. W przygotowaniu są jeszcze odcinki tej trasy o długości 11,6 km: Jawornik - Lutcza, Lutcza - Domaradz oraz dobudowa drugiej jezdni na trasie Sokołów Małopolski Północ - Jasionka.