Kolejny sukces Polski w konkursie CEF. Ponad 2,1 mld zł unijnego dofinansowania na realizację projektów transportowych
17.07.2024
Polska powtórzyła sukces w konkursie CEF Transport i po raz kolejny uzyskała wysokie dofinansowanie ze środków Instrumentu Łącząc Europę (CEF). 16 lipca 2024 r. Komitet Koordynacyjny CEF przyznał na realizację polskich projektów ponad 2,1 mld zł unijnego dofinansowania. Polskie podmioty konkurowały w naborze z zarządcami infrastruktury z całej Unii Europejskiej.
Kontynuowany jest korzystny trend pozyskiwania funduszy na priorytetowe dla Polski działania transportowe, w tym kluczowe połączenie kolejowe z Litwą w ramach flagowego projektu unijnego – Rail Baltica oraz przedsięwzięcia kolejowe w centrum Polski dotyczące m.in. kolei dużych prędkości. Dofinansowanie otrzymały także porty morskie, gdzie uznanie ekspertów zdobyły inwestycje w portach, służące zarówno wzrostowi dostępności globalnej Europy Środkowej, jak i rozwojowi działań prośrodowiskowych na Bałtyku. Wsparcie uzyskał także projekt drogowy – droga ekspresowa S17 na odcinku Tomaszów Lubelski – Hrebenne, służący poprawie połączeń na linii Unia Europejska – Ukraina.
Ponad 1,7 mld zł dla polskich projektów kolejowych
Środki z konkursu CEF Transport otrzymały trzy projekty z sektora kolejowego, o łącznej wartości dofinansowania ponad 1,7 mld zł. Dwa projekty realizowane są przez PKP PLK i obejmują prace na linii kolejowej E 75 (Rail Baltica) na odcinku Białystok – Osowiec oraz prace na linii kolejowej nr 12 Skierniewice – Łuków (C-E20) na odcinku Skierniewice – Pilawa. Trzeci projekt, realizowany przez spółkę CPK, dotyczy przygotowania dokumentacji projektowej dla odcinka Sieradz Północny – Pleszew – Poznań w ramach korytarza Morze Północne-Morze Bałtyckie.
Blisko 160 mln zł na inwestycje w polskich portach morskich
Dofinansowanie Unii Europejskiej zostało przyznane na realizację dwóch projektów z sektora morskiego o łącznej wartości blisko 160 mln zł. Pierwszy projekt, realizowany przez Zarząd Morskiego Portu Police, obejmuje budowę węzła kolejowego dla Portu Police wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną w ramach budowy linii kolejowej nr 437 do Portu Morskiego Police. Drugi projekt, realizowany przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, dotyczy rozwoju infrastruktury portowej do odbioru odpadów ze statków w porcie morskim Świnoujście.
Budowa S17 Tomaszów Lubelski – Hrebenne z wysokim dofinansowaniem
Ponad 260 mln zł unijnego dofinansowania otrzymał także projekt Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad - budowa drogi ekspresowej S17 na odcinku Tomaszów Lubelski – Hrebenne, jako sposób na usprawnienie ruchu na przejściu granicznym Polska-Ukraina. Celem inwestycji jest zwiększenie dostępności transportowej Unii Europejskiej (w tym Polski) z Ukrainą.
Rozwój sektora lotniczego i transportu intermodalnego w ramach CEF
Środki z puli ogólnej konkursu CEF Transport w kwocie 7,8 mln zł zostały również przyznane projektom wielostronnym z sektora lotniczego oraz transportu intermodalnego:
- „CP1 Deployment – Synchronised Modernisation of ATM (Part II)” oraz „inteGrated modeRnisation of the EuropEan Network for CNS” z udziałem Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej,
- „Predictable, Environmentally friendly and Advanced Curved Operations with Climate as Keyword” z udziałem Portu Lotniczego Wrocław i Portu Lotniczego Gdańsk,
- „Removing interoperability barriers between entities in rail freight transport with a particular focus on intermodal transport”, który obejmuje udział wybranych terminali zlokalizowanych na terenie Polski.
We wrześniu 2024 r. planowane jest ogłoszenie ostatniego konkursu CEF Transport w ramach budżetu środków dostępnych w perspektywie 2021-2027. Przewidywany budżet konkursu to ponad 2,5 mld euro dostępne w procedurze konkursowej dla wszystkich państw członkowskich UE.