W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Kolejny tunel na budowanej drodze S1 przebity

14.09.2023

14 września 2023 r. przebita została druga nawa tunelu w masywie Białożyńskiego Gronia, w ciągu drogi ekspresowej S1. Tym samym zakończyło się drążenie wszystkich tuneli, w ciągu obwodnicy Węgierskiej Górki w województwie śląskim, czyli drogi ekspresowej S1, od węzła Przybędza do węzła Milówka, o długości 8,53 km. To inwestycja o wartości ponad 1,6 mld zł.

Kolejny tunel na budowanej drodze S1 przebity

W ramach zadania powstają dwa tunele:

  • pierwszy pod masywem Barania Góra o długości 834 m,
  • drugi pod masywem Białożyńskiego Gronia o długości 1 km.
— Przebicie tunelu to ważny krok w realizacji inwestycji, który przybliża nas do jej ukończenia. S1 to droga istotna nie tylko dla województwa śląskiego, ale również bezpośrednie, szybkie połączenie ze Słowacją i państwami Europy Południowej — powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.


Tunele są drążone Nową Austriacką Metodą Górniczą (NATM) całym przekrojem, aby nie osłabić górotworu. W obu tunelach będą dwie nawy połączone ze sobą trzema przejściami poprzecznymi. Budowane są też estakada o długości 940 m nad ulicami Zielona Górna i Zielona w Węgierskiej Górce oraz trzy mosty drogowe, w sumie o długości 2,3 km, a także pozostałe estakady w ciągu drogi S1. Łącznie będzie ich pięć, o łącznej długości 3,7 km. Na trasie wykonywanych jest 10 murów oporowych, dziewięć konstrukcji oporowych oraz siedem ścian oporowych. Ich łączna powierzchnia wyniesie 96 tys. m2. Także węzły Przybędza i Milówka są rozbudowywane o dodatkowe łącznice.

Przekrój trasy przed i za tunelami na długości 3,7 km będzie jednojezdniowy, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. W tunelach i między nimi będzie miał dwie dwupasowe jezdnie o długości 4,8 km.

S1 w woj. śląskim

W realizacji jest aktualnie 55 km drogi ekspresowej S1 w woj. śląskim.  Są to odcinki:

  • Podwarpie – Dąbrowa Górnicza (niemal 7 km);
  • Mysłowice Kosztowy – Bielsko-Biała (prawie 40 km);
  • oraz Przybędza – Milówka, czyli obejście Węgierskiej Górki (8,5 km).

Wartość tych inwestycji przekracza 4 mld zł. Po ich wykonaniu cały odcinek S1 będzie posiadał klasę drogi ekspresowej.

Dofinansowanie ze środków UE na budowę odcinka drogi S1 Oświęcim – Suchy Potok (docelowo Bielsko-Biała Hałcnów) w ramach projektu S1 Kosztowy – Bielsko-Biała to blisko 441 mln zł.

Droga ekspresowa S1 – część korytarza Transeuropejskiej Sieci Transportowej

S1 Pyrzowice – Zwardoń jest elementem VI korytarza Transeuropejskiej Sieci Transportowej, łączącego kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej. Biegnie od autostrady A1 w Pyrzowicach do granicy ze Słowacją w Zwardoniu. Jej słowackim przedłużeniem jest autostrada D3 relacji Żylina – Skalité.
Trasa liczy 148 km, przy czym częściowo jest drogą ekspresową, a częściowo ma klasę GP (główna ruchu przyspieszonego). Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad odpowiada za 136 km tej trasy, a pozostałe fragmenty są w zarządzie Prezydentów Miast Dąbrowa Górnicza, Tychy i Bielsko-Biała.

{"register":{"columns":[]}}