Kolejnych 60 nowoczesnych wagonów jeździ w barwach PKP Intercity
07.05.2021
Flotę PKP Intercity wzmocniły ostatnie z 60 wagonów, które są włączane do pociągów jeżdżących m.in. do Warszawy, Trójmiasta, Wrocławia, Szczecina, Poznania, Katowic, Krakowa czy Białegostoku.
Kontrakt na modernizację 40 wagonów typu 141A-20 PKP Intercity podpisało w kwietniu 2018 r. Jego wartość wyniosła wówczas 165,5 mln zł. Przewoźnik wykorzystał zawarte w umowie prawo opcji i w listopadzie tego samego roku rozszerzył kontrakt o modernizację kolejnych 20 pojazdów. Wartość umowy obejmującej dostawę łącznie 60 wagonów wzrosła wówczas do ponad 248 mln zł. Przekazując PKP Intercity ostatnie z 60 zmodernizowanych pojazdów konsorcjum PESA Bydgoszcz i ZNTK Mińsk Mazowiecki zrealizowało cały kontrakt.
Poza naprawami okresowymi na piątym poziomie utrzymania wraz z modernizacją kontrakt obejmuje także przeprowadzenie przez producenta późniejszych przeglądów technicznych wagonów na trzecim poziomie utrzymania.
Unijne fundusze wspierają rozwój polskiej kolei
Modernizacja 40 wagonów z prawem opcji na dodatkowe 20 jednostek jest elementem projektów: „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity SA” oraz „Przyspieszamy komfortowo – unowocześnienie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity SA”. Są one współfinansowane ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Komfortowe wagony dla podróżnych w całej Polsce
Zmodernizowane wagony to pojazdy z trzema przedziałami klasy pierwszej (łącznie 18 miejsc siedzących) i bezprzedziałową częścią klasy drugiej z 48 miejscami siedzącymi. Są wyposażone w klimatyzację, wygodne fotele, gniazdka elektryczne oraz bezprzewodowy Internet. Modernizacja objęła także instalację elektronicznego systemu informacji pasażerskiej, wzmacniaczy sygnału GSM/LTE oraz toalet z zamkniętym układem. Pojazdy spełniają wymogi TSI PRM w zakresie dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się.
60 wagonów jest przewidzianych na trasy:
- Szczecin – Trójmiasto – Olsztyn – Białystok;
- Wrocław/Zielona Góra – Poznań – Gdynia/Olsztyn – Białystok;
- Kraków/Lublin – Katowice – Wrocław – Zielona Góra – Szczecin – Świnoujście;
- Przemyśl – Lublin – Warszawa – Bydgoszcz – Gdynia/Piła – Kołobrzeg/Gorzów Wlkp.;
- Suwałki – Białystok/Lublin – Warszawa – Poznań – Szczecin/Gorzów Wlkp./Zielona Góra.
Kolejne zmodernizowane pojazdy już wkrótce na torach
To nie koniec odbiorów unowocześnionych pojazdów. Pod koniec kwietnia br. flotę przewoźnika wzmocniły 4 z 60 zamówionych wagonów COMBO - wielofunkcyjne, przedziałowe pojazdy o podwyższonym standardzie. Ich modernizacja odbywa się w ramach ostatniego z trzech podpisanych i rozszerzonych w 2018 roku kontraktów. Na ich mocy PESA dostarczy łącznie aż 245 unowocześnionych wagonów. Wartość umów to ponad 1 mld zł.
W tym roku park taborowy PKP Intercity zasilą także elektryczne zespoły trakcyjne (EZT). Dobiega końca modernizacja pierwszych dwóch z 14 pojazdów ED74, którą dla przewoźnika realizuje konsorcjum spółek Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego Mińsk Mazowiecki oraz PESA Bydgoszcz. Unowocześniane w mińskich zakładach pociągi zaczną wozić pasażerów w drugim półroczu 2021 roku. Wartość zamówienia to 275 mln zł.
Wartość wszystkich podpisanych kontraktów między PKP Intercity a Konsorcjum PESA Bydgoszcz - ZNTK Mińsk Mazowiecki w ramach programu inwestycyjnego przewoźnika wynosi ponad 2 mld zł. Najnowszy z nich został podpisany w grudniu 2020 roku i w jego ramach Konsorcjum zmodernizuje 125 wagonów typu 111A i 141A oraz dokona ich późniejszych przeglądów technicznych. Wartość całego zamówienia to ponad 540 mln zł.
Ekologiczna kolej - 19 mld zł inwestycji w nowoczesny tabor
W ramach kontynuacji strategii taborowej „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” do 2030 roku Spółka zainwestuje 19 mld zł w nowoczesny tabor. Plany obejmują inwestycje w wagony, nowoczesne lokomotywy, elektryczne zespoły trakcyjne, a także piętrowe składy wagonowe typu push-pull. Potężne inwestycje w nowoczesne pociągi będą napędzać dalszy rozwój kolei jako najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego, wpisującego się w założenia Europejskiego Zielonego Ładu. W efekcie flotę przewoźnika zasilą nowe elektryczne pojazdy o znacznie mniejszej emisji CO2, a odpowiednia liczba i jakość taboru dostosowanego do zmodernizowanych linii kolejowych pozwoli na stworzenie spójnej sieci transportowej dla całego kraju. W 2030 roku cały tabor przewoźnika będzie nowy lub zmodernizowany, co zapewni wysoki poziom bezpieczeństwa podróży i wygody. PKP Intercity planuje stać się pierwszym polskim przewoźnikiem pasażerskim, którego działalność będzie neutralna dla klimatu.