W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Kolejową obwodnicą Poznania pojadą pociągi pasażerskie

27.05.2024

Mieszkańcy Poznania zyskają nowe możliwości podróżowania koleją w aglomeracji poznańskiej. 27 maja 2024 r. Przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych SA podpisali umowę na przygotowanie projektów wykonawczych i prace budowlane, które dostosują kolejową obwodnicę Poznania do przejazdów pociągów pasażerskich. Ukończenie inwestycji za ok. 1,4 mld zł jest planowane do końca 2027 r.

Kolejową obwodnicą Poznania pojadą pociągi pasażerskie
— Dzisiaj rozpoczynamy bardzo istotną transformację ruchu kolejowego w poznańskim węźle kolejowym, jednym z najważniejszych w Polsce ze względu na intensywność ruchu pasażerskiego. Dzięki tej inwestycji powstanie nowy, sprawny system komunikacji kolejowej, który zapewni mieszkańcom Poznania i aglomeracji poznańskiej wygodne i szybkie podróże pociągiem w obrębie miasta i przyległych miejscowości — powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.


W ramach umowy wykonawca opracuje projekty wykonawcze, które wskażą szczegółowe rozwiązania inwestycji. Dzięki inwestycji w Poznaniu powstanie nowy, sprawny system komunikacji kolejowej, który zapewni mieszkańcom aglomeracji dogodne podróże pociągiem w obrębie miasta i przyległych miejscowości.

Lepszy dostęp do kolei

Nowe przystanki zapewnią lepszy dostęp do najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego – kolei. Mieszkańcy wygodnie wsiądą do pociągów z siedmiu nowych i jednego zmodernizowanego przystanku. Zostaną one wybudowane w dynamicznie rozwijających się dzielnicach Poznania: w okolicy ul. Starachowickiej (p.o. Poznań Zieliniec), przy ul. Gdyńskiej (p.o. Poznań Koziegłowy), w rejonie ul. Naramowickiej (p.o. Poznań Naramowice), przy kampusie uniwersyteckim w pobliżu ul. Stróżyńskiego (p.o. Poznań Piątkowo), przy ul. Sucholeskiej (p.o. Poznań Suchy Las), w rejonie ul. Folwarcznej (p.o. Poznań Franowo) i ul. Kobylepole (p.o. Poznań Kobylepole), a także w okolicy ul. Szumana w Nowej Wsi (p.o. Swarzędz Nowa Wieś).

Wysokie perony pozwolą na wygodne wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Będą m.in. wiaty, ławki i jasne, ekologiczne oświetlenie, a także czytelne oznakowanie wraz z informacjami przydatnymi w podróży. Wszystkie przystanki zostaną przystosowane do potrzeb osób, które mają trudności z poruszaniem się. Dzięki pracom samorządu, w ramach innych projektów inwestycyjnych, przy peronach powstaną węzły przesiadkowe, co ułatwi podróże i dogodnie zintegruje transport kolejowy z systemem komunikacji w Poznaniu.

Przebudowa torów i sieci trakcyjnej

Pociągi sprawnie pojadą kolejową obwodnicą liczącą łącznie ok. 70 km, która obecnie wykorzystywana jest przede wszystkim do przewozu ładunków. Przebudowane będą m.in. tory i sieć trakcyjna, zamontowane zostaną nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym, odpowiadające za bezpieczny i płynny ruch po torach. W ramach prac powstanie także m.in. nowa łącznica między Poznaniem Strzeszynem a Poznaniem Piątkowo, a długa na ok. 1 km estakada kolejowa nad Wartą zostanie wyremontowana.

Wprowadzone zmiany do pierwotnego projektu inwestycji umożliwią zwiększenie efektywności przejazdów pociągów. Po modyfikacji układu torowego, m.in. wydłużeniu rozjazdów umożliwiających płynną zmianę toru jazdy oraz po zwiększeniu promieni łuków, możliwe będą przejazdy pociągów pasażerskich i towarowych z prędkością do 120 km/h, nawet kilkukrotnie wyższą niż obecnie (aktualnie prędkość na kolejowej obwodnicy Poznania, w zależności od odcinka, wynosi na  20-90 km/h). Szacuje się, że przejazd pociągów całą obwodową trasą (od Poznania Głównego przez m.in. Franowo, Koziegłowy, Piątkowo do Poznania Głównego), uwzględniając zatrzymanie się pociągów na wszystkich przystankach, zajmie ok. 50 min.

Będzie bezpieczniej

Bezpieczeństwo zapewni nowe Lokalne Centrum Sterowania, z którego dyżurni ruchu będą nadzorować przejazdy pociągów, a także modernizacja 18 przejazdów kolejowo-drogowych. Skrzyżowania torów z drogą zyskają nową nawierzchnię, a 14 z nich także nowe zabezpieczenia: sygnalizacje i rogatki.

Na przystosowanie towarowej obwodnicy Poznania do przejazdów pociągów pasażerskich PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przeznaczyły ok. 1,4 mld zł (netto) ze środków budżetowych. Inwestycję zrealizuje konsorcjum firm: Zakład Robót Komunikacyjnych DOM Sp. z o.o. (lider), Alusta S.A. (partner) i Intop Warszawa Sp. z o.o. (partner). Rozpoczęcie prac budowlanych będzie możliwe po przygotowaniu szczegółowych projektów wykonawczych, co spodziewane jest w III kw. br., a zakończenie wszystkich prac planowane jest obecnie do końca 2027 r.

Kolejową obwodnicę Poznania, umożliwiającą przejazdy wokół miasta, tworzą fragmenty linii kolejowych: 272 (Kluczbork – Poznań Główny), 352 (Swarzędz – Poznań Starołęka), 354 (Poznań Główny POD – Piła Główna), 394 (Poznań Krzesiny – Kobylnica), 395 (Zieliniec – Kiekrz), 853 (planowana do budowy w ramach zadania nowa łącznica Poznań Strzeszyn – Poznań Piątkowo). Obecnie obwodnica wykorzystywana jest głównie w ruchu pociągów towarowych. Aktualnie korzysta z niej ok. 40 składów w ciągu doby.

Zdjęcia (4)

{"register":{"columns":[]}}