Komunikat dla Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, wojewodów, marszałków województw, wójtów, burmistrzów lub prezydentów miast i dyrektorów urzędów morskich w sprawie sprawozdań z monitoring postępów realizacji działań zawartych w planach gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy, planach zarządzania ryzykiem powodziowym i Programie Ochrony Wód Morskich
20.01.2022
Minister Infrastruktury prowadzi monitoring postępów realizacji działań zawartych w planach gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy, planach zarządzania ryzykiem powodziowym i Programie Ochrony Wód Morskich.
Obowiązek sprawozdawczy Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, wojewodów, marszałków województw, wójtów, burmistrzów lub prezydentów miast i dyrektorów urzędów morskich wynika z art. 328 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne.
Zakres treści sprawozdania wynika z rozporządzenia Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 14 grudnia 2018 r. w sprawie zakresu informacji z realizacji działań zawartych w planach gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy, planach zarządzania ryzykiem powodziowym i programie ochrony wód morskich (Dz. U. 2018 poz. 2390).
Na potrzeby przekazywania przez Państwa podmioty, wskazane w tych planach lub programie jako realizujące działania, opracowany został formularz sprawozdawczy w formach, które ułatwią Państwu sprawozdawczość:
1. pliku z rozszerzeniem xlsx – dostosowany do nowszych wersji programu arkuszy kalkulacyjnych z wbudowanymi listami rozwijalnymi, z których można wyszukać właściwe pozycje (szczegóły instrukcji w formularzu) – nazwa pliku formularz_v_1;
2. pliku z rozszerzeniem xls – dostosowany do starszych wersji programu arkuszy kalkulacyjnych bez wbudowanych list rozwijalnych, z których można wyszukać właściwe pozycje (listy pozycji do skopiowania i przeniesienia widoczne są w innych zakładkach (szczegóły instrukcji w formularzu) – formularz_v_2;
Prosimy o uzupełnienie załączonego formularza w zakresie Państwa właściwości i przesłanie na adres sprawozdania@mi.gov.pl do 28 lutego 2022 r. (za rok 2021). Jest to termin ustawowy.
Formularz wypełniania danych posiada szczegółową instrukcję obsługi. Realizacja obowiązku sprawozdawczego w formie proponowanej przez MI pozwala na analizę danych z całej Polski. Wypełnianie przez Państwa obowiązku sprawozdawczego ma wpływ na usprawnienie procesów gospodarowania wodami w celu zapewnienia ochrony wód i zmniejszenia ryzyka powodziowego. Ponadto realizacja obowiązku sprawozdawczego przyczynia się pośrednio do pozyskiwania funduszy europejskich na zadania w zakresie gospodarki wodnej.
Prosimy o zapoznanie się również z ulotką informacyjną, która zawiera informacje na temat najważniejszych definicji.
Wszelkie pytania dotyczące wypełnienia sprawozdania można przesyłać na adres email sprawozdania@mi.gov.pl
- Sprawozdanie dotyczy 2021 r. – zatem podawane informacje powinny dotyczyć działań zaplanowanych do realizacji, realizowanych lub zakończonych wyłącznie we wskazanym roku.
-
W zakresie formularza „PGW”, zachęcamy do skorzystania z materiałów dostępnych na stronie www.apgw.gov.pl gdzie przygotowano informacje stanowiące wyciąg z bazy danych aPWŚK w zakresie działań wskazanych do realizacji na Państwa obszarze działania.
-
W zakresie formularza PZRP: działania zostały wskazane w planach zarządzania ryzykiem powodziowym, które są przyjmowane w drodze rozporządzeń (dla danego obszaru dorzecza).
-
W zakresie formularza POWM: Program Ochrony Wód Morskich został uzgodniony z członkami Rady Ministrów 2 grudnia 2016 r. a następnie przyjęty w drodze rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 grudnia 2017 r.
-
Ze względu na powtarzające się problemy z wyświetlaniem list rozwijalnych w pliku arkusza kalkulacyjnego (arkusz opracowywany był na wersji arkusza „Excel2013”, funkcja ta może nie działać w starszych wersjach programu) przekazujemy arkusz, w którym widnieją pozycje z poszczególnych list rozwijalnych. Znajdują się one w arkuszach: „słowniki_PGW”, „słowniki_PZRP”, „słowniki_POWM”. Należy wybrać odpowiednie, dotyczące Państwa jednostki, pozycje z list rozwijalnych, umieszczonych w korespondujących ze sobą kolumnach słowników i arkuszy, wypełnianych przez Państwa i przeniesienie do odpowiednich tabel w arkuszach „PGW”, „PZRP”, „POWM”.
-
W przypadku, w którym nie realizowali Państwo działań w zakresie żadnego z planów/programów, wystarczy przesłać informację zwrotną na adres email sprawozdania@mi.gov.pl o tym fakcie wraz z pustym formularzem, uzupełniając jedynie arkusz „INFO OGÓLNE”.
-
W przypadku, w którym Państwa jednostki nie realizowały działań w ramach jednego lub dwóch programów wymienionych w rozporządzeniu z art. 328 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne, wówczas należy zawrzeć informację „NIE DOTYCZY” w odpowiednich rubrykach w arkuszu „INFO OGÓLNE”.
Materiały
Formularz v1Formularz_v1.xlsx 1.32MB Formularz v2
Formularz_v2.xls 3.62MB Ulotka informacyjna
Ulotka_PP_MI_2022.pdf 0.85MB
- Pierwsza publikacja:
- 20.01.2022 13:00 Adam Bielecki
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- Patrycja Brzozowska
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
Komunikat dla Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, wojewodów, marszałków województw, wójtów, burmistrzów lub prezydentów miast i dyrektorów urzędów morskich w sprawie sprawozdań z monitoring postępów realizacji działań zawartych w planach gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy, planach zarządzania ryzykiem powodziowym i Programie Ochrony Wód Morskich | 2.0 | 20.01.2022 13:04 Adam Bielecki |
Komunikat dla Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, wojewodów, marszałków województw, wójtów, burmistrzów lub prezydentów miast i dyrektorów urzędów morskich w sprawie sprawozdań z monitoring postępów realizacji działań zawartych w planach gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy, planach zarządzania ryzykiem powodziowym i Programie Ochrony Wód Morskich. | 1.0 | 20.01.2022 13:00 Adam Bielecki |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP