Lepsze możliwości trasy kolejowej Tunel – Sosnowiec i bezpieczniejszy przejazd przez Olkusz
30.07.2018
- Każdy kolejny projekt z Krajowego Programu Kolejowego to zwiększanie możliwości podróży w regionach i między województwami oraz poprawa transportu towarów. Nie dzielimy Polski na Polskę A i Polskę B. Konsekwentnie i równomiernie w całym kraju tworzymy warunki dla kolei bezpiecznej, sprawnej i punktualnej – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
30 lipca 2018 r., w obecności ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka, podpisana została umowa na zaprojektowanie i wykonanie prac na odcinku linii kolejowej Charsznica – Wolbrom - Jaroszowiec Olkuski.
Modernizacja linii kolejowej Tunel – Sosnowiec
PKP Polskie Linie Kolejowe SA podpisały umowę za ponad 132 mln zł na zaprojektowanie i wykonanie prac na odcinku Charsznica – Wolbrom - Jaroszowiec Olkuski na linii kolejowej nr 62 Tunel - Sosnowiec.
Podróżni zyskają nowe przejście pod torami stacji Wolbrom. Obiekt zastąpi dotychczasową kładkę nad torami i ułatwi komunikację. Do dyspozycji podróżnych będzie winda oraz pochylnia. Nowe przejście zwiększy bezpieczeństwo osób korzystających z pociągów. W ramach inwestycji PKP PLK wymieni również tory i rozjazdy na stacji oraz zmodernizuje urządzenia sterowania ruchem kolejowym.
Zmienią się również przystanki Gajówka, Jeżówka, Zarzecze, Chrząstowice Olkuskie. Perony zostaną przystosowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Zostaną one również podwyższone do 76 cm, co ułatwi wsiadanie i wysiadanie do i z pociągów. Łatwiejszą i bezpieczniejszą komunikację na przystankach zapewni też nowe oznakowanie oraz system informacji pasażerskiej. Na odcinku Charsznica – Wolbrom – Jaroszowiec Olkuski PKP PLK wymienią 20 km torów oraz sieć trakcyjną, a także przebudują 22 mosty i przepusty, co przyczyni się do podniesienia prędkości pociągów z 40 do 120 km /h. Wykonanie prac na 6 przejazdach kolejowo-drogowych, m.in. w miejscowościach Wolbrom, Zarzecze Chrząstowice, Kaliś zwiększy dodatkowo bezpieczeństwo ruchu kolejowego i drogowego. Dzięki inwestycjom sprawniej pojadą także pociągi towarowe.
Realizacja prac planowana jest w latach 2018 – 2020.
Więcej informacji na stronie PKP PLK.
Szybciej i bezpieczniej przez Olkusz
Minister Andrzej Adamczyk podczas konferencji prasowej w Olkuszu poinformował również o ogłoszeniu przetargu na rozbudowę DK94 w tym mieście. Odcinek DK94 przebiegającej przez Olkusz jest drogą dwujezdniową o dużym natężeniu ruchu. Dzięki inwestycji na odcinku 4,4 km zostanie podniesiona nośność jezdni oraz poprawi się bezpieczeństwo i płynność ruchu. Przebudowanych zostanie m.in. 6 skrzyżowań, 5 przepustów, wybudowane będą ciągi pieszo-rowerowe, zatoki autobusowe, a ekrany akustyczne poprawią komfort życia mieszkańców Olkusza.
Zadanie, na które ogłoszono przetarg, obejmuje dwa etapy:
- etap projektowania: wykonanie dokumentacji projektowej w zakresie zgodnym z wymaganiami określonymi w programie funkcjonalno-użytkowym wraz ze wszystkimi opracowaniami projektowymi i uzgodnieniami koniecznymi do wykonania tej dokumentacji; uzyskanie decyzji oraz zezwoleń na budowę, niezbędnych do wykonania robót budowlanych, w tym uzyskanie ostatecznej decyzji ZRID;
- etap realizacji robót: wykonanie robót budowlanych; sprawowanie nadzoru autorskiego w okresie wykonywania robót budowlanych; uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie.
Celem inwestycji jest dostosowanie parametrów nawierzchni do nośności 115 kN/oś, poprawa bezpieczeństwa, płynności i jakości ruchu, a także poprawa stanu odwodnienia drogi. Rozbudowa drogi przyczyni się także do poprawy warunków ekologicznych – zmniejszy się negatywne akustyczne oddziaływanie ruchu kołowego.
Prace zostaną zrealizowane w latach 2020-2021.