W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Maszyny przygotowują kolejową trasę do źródeł Wisły

05.05.2020

Kilkusetmetrowa maszyna do wymiany torów wykonała prace na trasie Chybie - Skoczów. Planowo postępują prace na liniach kolejowych do Wisły Głębce i Cieszyna. Inwestycja o wartości 460 mln zł, realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA współfinansowana jest z funduszy unijnych. Efektem będą krótsze podróże koleją, a pociągiem znów pojedziemy z Goleszowa do Cieszyna.

Oczyszczarka tłucznia

Automatyzację robót i wykorzystywanie maszyn na kolejowych inwestycjach widać w województwie śląskim. Specjalny pociąg techniczny (PUN) wykonał pracę w ostatnich dniach  kwietnia na odcinku Bronów (Chybie) - Skoczów na linii kolejowej nr 157. Do robót na tej linii wykorzystywana jest także oczyszczarka tłucznia.

PUN, czyli pociąg do potokowej wymiany nawierzchni kolejowej, ułożył 13 km nowych torów. Dzięki wykorzystaniu maszyny i automatyzacji robót, wykonawca skrócił czas wymiany toru na odcinku Bronów (Chybie) - Skoczów. Samojezdna maszyna, o długości ponad pół kilometra, stanowi zestaw mechanizmów, m.in. suwnic, które zabierają stare szyny i podkłady, a w ich miejsce transportują nowe elementy. Automatycznie układany jest tor. PUN jest obsługiwany przez 15-osobowy zespół pracowników.

Na linii od Bronowa do Pierśćca do robót wykorzystywana jest także oczyszczarka tłucznia. Ta specjalistyczna maszyna zapewnia odpowiedni stan podtorza, czyści tzw. podsypkę - tłuczeń. Dzięki temu uzyskiwane jest m.in. dobre odprowadzanie wody i wymagana jakość toru.

Roboty na szlakach, stacjach i mostach

Roboty na liniach kolejowych do Wisły Głębce i Cieszyna rozpoczęły się w połowie marca. Inwestycja jest realizowane zgodnie z planem. PKP Polskie Linie Kolejowe SA oraz wykonawcy stosują zasady bezpieczeństwa obowiązujące w czasie epidemii Covid-19.

Na linii z Chybia w stronę Skoczowa, w stacjach Pierściec i Skoczów, usunięto już stare tory i element sieci trakcyjnej. Podobne prace wykonano od Goleszowa w stronę Cieszyna. Przygotowywane do przebudowy są stare perony na przystankach Goleszów Górny, Bażanowice, Cieszyn Mnisztwo (który zmieni nazwę na Cieszyn Uniwersytet) oraz Chybie Mnich i Zaborze. Rozpoczęto prace przy obiektach inżynieryjnych między Goleszowem a Cieszynem oraz na szlaku Bronów – Skoczów, m.in. przy moście na Wiśle w Skoczowie. Linia od Skoczowa do Wisły Głębce będzie przebudowywana w 2021 roku. Aby sprawnie prowadzić prace, wykonawca zgromadził materiały. Przygotowany jest m.in. tłuczeń na stacji Pierściec oraz kilkanaście tysięcy podkładów strunobetonowych na stacjach Chybie i Goleszów.

Efektem inwestycji będą krótsze podróże w Beskid Śląski, np. z Katowic do Wisły Głębce w ok. 1h i 40 min, a więc o ponad 30 minut szybciej niż dotychczas. Pociągi przyspieszą z 20-30 km/h do 80-120 km/h. Przywrócone zostanie połączenie z Goleszowa do Cieszyna. Zwiększy się przepustowość linii, a więc trasą będzie mogło kursować więcej pociągów.

Poprawi się dostęp do kolei. Podróżni skorzystają z wygodnych peronów na 7 stacjach i 10 przystankach, m.in. w Cieszynie, Goleszowie, Skoczowie, Ustroniu i Wiśle Uzdrowisko. Zwiększy się dostęp do kolei, dzięki budowie nowych przystanków Skoczów Bajerki i Ustroń Brzegi. Perony będą dostosowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, a ścieżki naprowadzające pozwolą na dogodniejsze dojścia osobom niewidomym i słabo widzącym. Podróżnym będą służyły nowe wiaty, ławki, poręcze do odpoczynku na stojąco. Perony zyskają nowe oświetlenie, zaplanowano również montaż stojaków na rowery.

Zwiększy się bezpieczeństwo ruchu kolejowego i samochodowego, dzięki przebudowie 81 przejazdów kolejowo-drogowych oraz budowie Lokalnego Centrum Sterowania w Skoczowie.

Organizacja ruchu pociągów

Zgodnie z ustaleniami z przewoźnikami, od 16 marca na odcinku Chybie - Wisła Głębce wprowadzona jest zastępcza komunikacja autobusowa. Informacje z wyprzedzeniem zostały umieszczone w rozkładzie jazdy.

Wartość projektu pn. „Rewitalizacja linii kolejowych nr 694/157/190/191 Bronów – Bieniowiec – Skoczów – Goleszów – Cieszyn / Wisła Głębce” to prawie 460 mln złotych, z czego 85% pochodzi z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020. Zakończenie prac planowane jest do końca 2021 roku.

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}