Minister Adamczyk na spotkaniu ministrów transportu krajów Grupy Wyszehradzkiej (V4)
21.05.2019
Finansowanie inwestycji infrastrukturalnych w kolejnej perspektywie finansowej UE oraz rozwój sieci kolei dużych prędkości w Europie Środkowej to główne tematy spotkania ministrów transportu krajów Grupy Wyszehradzkiej: Czech, Słowacji, Polski i Węgier, które obyło się w dniu 21 maja 2019 r. w Bratysławie. Uczestniczył w nim minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Przygotowania do nowej perspektywy finansowej UE
Jednym z tematów spotkania były przygotowania państw Grupy Wyszehradzkiej do nowej perspektywy finansowej UE. Jak podkreślono, polityka spójności jest jednym z kluczowych unijnych instrumentów inwestycyjnych. To dzięki niej możliwa jest modernizacja i rozwój infrastruktury transportowej, zwłaszcza położonej na sieci TEN-T.
Jak podkreślił minister Adamczyk, potrzeby w zakresie infrastruktury transportowej nadal są bardzo duże, szczególnie w zakresie inwestycji na sieci TEN-T. Dlatego ważny jest kompromis w dotychczasowych negocjacjach dotyczących nowej perspektywy finansowej UE, osiągnięty m.in. dzięki współpracy między krajami Grupy V4. Wspólne stanowisko państw naszego regionu pozwala na zmianę części niekorzystnych zapisów, uwzględnia m.in. zmiany w zakresie finansowania taboru kolejowego oraz dotyczące inwestycji lotniskowych. Głównym postulatem Polski jest optymalne wykorzystanie dostępnych środków UE, przede wszystkim z Funduszu Spójności, utrzymanie zasady n+3 (dotyczącej realizacji i rozliczania projektów) oraz elastyczne wykorzystanie dostępnych środków.
Koleje dużych prędkości szansą na rozwój gospodarczy
Wszystkie państwa członkowskie V4 zgodnie potwierdzają, że szybka kolej w Europie Środkowej znacząco podniesie konkurencyjność transportu kolejowego, a zarazem pozwoli na szybsze wyrównanie poziomu życia jej mieszkańców z Europą Zachodnią.
Podczas spotkania ministrowie ds. transportu z Polski, Czech, Słowacji oraz Węgier podpisali Deklarację dotyczącą projektu sieci kolejowej dużych prędkości w Europie Środkowej i jej finansowania. Podkreślono znaczenie szybkiej kolei dla mobilności działalności gospodarczej oraz wolę dalszego pogłębiania współpracy dla poprawy połączeń kolejowych w naszej części Europy.