W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Minister Adamczyk na spotkaniu ministrów transportu krajów Grupy Wyszehradzkiej (V4)

21.05.2019

Finansowanie inwestycji infrastrukturalnych w kolejnej perspektywie finansowej UE oraz rozwój sieci kolei dużych prędkości w Europie Środkowej to główne tematy spotkania ministrów transportu krajów Grupy Wyszehradzkiej: Czech, Słowacji, Polski i Węgier, które obyło się w dniu 21 maja 2019 r. w Bratysławie. Uczestniczył w nim minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Minister A. Adamczyk podpisał Deklarację dotyczącą projektu sieci kolejowej dużych prędkości w Europie Środkowej i jej finansowania

Przygotowania do nowej perspektywy finansowej UE

Jednym z tematów spotkania były przygotowania państw Grupy Wyszehradzkiej do nowej perspektywy finansowej UE. Jak podkreślono, polityka spójności jest jednym z kluczowych unijnych instrumentów inwestycyjnych. To dzięki niej możliwa jest modernizacja i rozwój infrastruktury transportowej, zwłaszcza położonej na sieci TEN-T.

- Polska jest obecnie jednym z największych placów budowy w Europie, a wartość realizowanych przez nas programów infrastrukturalnych przekracza 200 mld zł. Realizujemy duże inwestycje kolejowe i drogowe, z których jedną z najistotniejszych tras jest Via Carpatia, łącząca naszą część Europy z regionem Morza Egejskiego, Morza Czarnego i Adriatyku. Realizujemy także drogę ekspresową S3, która na większości odcinków została już oddana do ruchu lub jest w budowie. Zakładamy, że wkrótce pojedziemy drogą ekspresową od Bałtyku Zachodniego do Czech – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

 

Jak podkreślił minister Adamczyk, potrzeby w zakresie infrastruktury transportowej nadal są bardzo duże, szczególnie w zakresie inwestycji na sieci TEN-T.  Dlatego ważny jest kompromis w dotychczasowych negocjacjach dotyczących nowej perspektywy finansowej UE, osiągnięty m.in. dzięki współpracy między krajami Grupy V4. Wspólne stanowisko państw naszego regionu pozwala na zmianę części niekorzystnych zapisów, uwzględnia m.in. zmiany w zakresie finansowania taboru kolejowego oraz dotyczące inwestycji lotniskowych. Głównym postulatem Polski jest optymalne wykorzystanie dostępnych środków UE, przede wszystkim z Funduszu Spójności, utrzymanie zasady n+3 (dotyczącej realizacji i rozliczania projektów) oraz elastyczne wykorzystanie dostępnych środków.  

Koleje dużych prędkości szansą na rozwój gospodarczy

Wszystkie państwa członkowskie V4 zgodnie potwierdzają, że szybka kolej w Europie Środkowej znacząco podniesie konkurencyjność transportu kolejowego, a zarazem pozwoli na szybsze wyrównanie poziomu życia jej mieszkańców z Europą Zachodnią.

- Kolej dużych prędkości jest perspektywicznym projektem, intensywnie rozbudowywanym w wielu krajach. Polska podjęła wysiłek modernizacji swojego systemu transportowego oraz lepszego powiązania go z systemami państw sąsiednich i z siecią europejską. Budowa kolei dużych prędkości jest jednym z wielkich projektów inwestycyjnych, spójnym z planami budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego - powiedział minister Andrzej Adamczyk.

 

Podczas spotkania ministrowie ds. transportu z Polski, Czech, Słowacji oraz Węgier podpisali Deklarację dotyczącą projektu sieci kolejowej dużych prędkości w Europie Środkowej i jej finansowania. Podkreślono znaczenie szybkiej kolei dla mobilności działalności gospodarczej oraz wolę dalszego pogłębiania współpracy dla poprawy połączeń kolejowych w naszej części Europy. 

{"register":{"columns":[]}}