Minister Adamczyk o inwestycjach w województwie zachodniopomorskim
13.02.2019
Rewitalizacja linii kolejowej nr 410 między Grotnikami Drawskimi a Drawnem, a także budowa obwodnicy Szczecinka w ciągu drogi S11 oraz przygotowania do budowy południowej obwodnicy tego miasta w ciągu dk20 to główne inwestycje, o których mówił 13 lutego 2019 r. minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podczas wizyty w województwie zachodniopomorskim.
Rewitalizacja linii kolejowej nr 410 między Grotnikami Drawskimi a Drawnem
Dzięki podpisanej umowie na rewitalizację linii kolejowej nr 410, o wartości ponad 135 mln zł netto, towary i sprzęt wojskowy dojadą koleją na poligon w Drawsku Pomorskim. Pociągi towarowe wrócą na fragment nieczynnej linii kolejowej z Grotnik Drawskich, przez Złocieniec do Kalisza Pomorskiego i Drawna.
Dzięki wykonanym pracom przywrócony zostanie ruch kolejowy towarowy na nieczynnym od 1996 r. odcinku linii nr 410 między Grotnikami Drawskimi a Drawnem. Jednotorowy szlak będzie przystosowany do przejazdów towarowych pociągów spalinowych. Zapewni to sprawny dowóz sprzętu i towarów do wojskowych bocznic w Złocieńcu, Mirosławcu i Drawnie, bez konieczności przeładowywania ich na lawety tirów. Oznacza to mniej ciężarówek na drogach i większe korzyści dla środowiska.
Inwestycja zakłada kompleksową modernizację i częściową odbudowę 55 km torów. Na stacji w Złocieńcu powstanie plac ładunkowy o powierzchni ponad 3700 m2. Będzie do niego przylegać nowa rampa, wybudowana od strony ul. Dworcowej, która pozwoli na sprawne i wygodne przeładowywanie towarów, transportowanych na potrzeby armii nawet przez kilkusetmetrowe pociągi.
Płynny i bezpieczny ruch pociągów na odnowionej linii zapewni 5 nowych rozjazdów oraz nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Pociągi pojadą po nowych torach z prędkością maksymalną 70 km/h. Parametry trasy zapewnią możliwość przewozu ciężkich ładunków i wojskowego sprzętu – takiego jak czołgi czy samochody opancerzone – ważącego nawet po kilkanaście ton.
Kompleksowa modernizacja szlaku obejmie także przebudowę kilkudziesięciu obiektów inżynieryjnych. Zmodernizowany zostanie m.in. most na rzece Drwa w okolicy Złocieńca. Wymienione będą przyczółki i filary konstrukcji. Nową nawierzchnię i oznakowanie zyska ponad 40 przejazdów kolejowo-drogowych, m.in. w Drawnie, Kaliszu Pomorskim i Złocieńcu. Zwiększy to bezpieczeństwo i komfort na przejazdach.
Prace na linii kolejowej nr 410 będą prowadzone w formule „zaprojektuj i wybuduj”. Dokumenty niezbędne do rozpoczęcia prac mają być gotowe do połowy kwietnia. Wtedy też rozpoczną się prace budowlane, które potrwają do 2026 r. Warta ponad 135 mln zł netto inwestycja w całości będzie realizowana ze środków Ministerstwa Obrony Narodowej. Roboty przeprowadzi firma Schweerbau GmbH & Co. w ramach projektu „Rewitalizacja linii kolejowej nr 410 oraz punktów ładunkowych na stacji Złocieniec”.
Powstanie południowa obwodnica Szczecinka
Przez położony na wschodzie województwa zachodniopomorskiego Szczecinek przebiegają dwie drogi krajowe – dk11 i dk20. Drogi te krzyżują się w dwóch miejscach na terenie miasta. Obecnie trwa budowa obwodnicy w ciągu drogi ekspresowej S11 o długości 12 km, która wyprowadzi ze Szczecinka ruch tranzytowy w relacji północ-południe. Oddanie do ruchu tej trasy jest planowane na III kwartał 2019 r.
Minister Infrastruktury zatwierdził program inwestycji dla budowy południowej obwodnicy Szczecinka w ciągu dk20. Program inwestycji dla obwodnicy w ciągu dk20 oznacza możliwość rozpoczęcia procesu przygotowania i realizacji dla tego zadania. Kolejnym krokiem będzie opracowanie koncepcji programowej. Przetarg na jej wykonanie powinien zostać ogłoszony pod koniec lutego 2019 roku. Realizacja inwestycji planowana jest w formule projektuj i buduj. Zakończenie budowy przewidziano na 2025 rok.
Południowa obwodnica Szczecinka o długości 4,3 km połączy się z budowaną obecnie obwodnicą w ciągu drogi S11. Nowa trasa będzie jednojezdniową drogą klasy GP. Inwestycja rozpocznie się na północ od miejscowości Sitno, gdzie powstanie rondo, od którego rozpocznie się obwodnica. Następnie droga będzie przebiegała w kierunku wschodnim przechodząc wiaduktem nad linią kolejową Szczecinek - Piła. Na przecięciu z obecną DK11 powstanie kolejne rondo, a na włączeniu w S11 nowy węzeł drogowy.