W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Minister Dariusz Klimczak na posiedzeniu Rady ds. Transportu

04.04.2024

Bieżące wyzwania polityki transportowej UE były głównym tematem posiedzenia nieformalnej Rady Ministrów ds. Transportu Unii Europejskiej w Brukseli z udziałem ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka. W agendzie posiedzenia zorganizowanego przez prezydencję belgijską znalazły się trzy główne zagadnienia: zielony transport, transport rowerowy oraz rozwijanie połączeń kolejowych między europejskimi miastami.

Nieformalna Rada Ministrów ds. Transportu Unii Europejskiej w Brukseli

Podczas pierwszej sesji ministerialnej omawiano wyzwania i działania, które należy podjąć, aby uczynić europejski transport bardziej zrównoważonym.  

W dyskusji nad przykładami udanych inicjatyw rowerowych, które miały pozytywny wpływ na mobilność, środowisko i zdrowie publiczne szef resortu infrastruktury powiedział, że transport rowerowy jest jednym z elementów strategii transportowej w Polsce, zwłaszcza w planowaniu zrównoważonej mobilności na obszarach miejskich, gdzie element rowerowy odgrywa istotną rolę.

W debacie nad połączeniami kolejowymi między miastami w Europie poruszone zostały technologiczne, logistyczne i polityczne aspekty usług dotyczących dziennych i nocnych pociągów, kolej międzynarodowa i bilety multimodalne.

Minister Dariusz Klimczak podkreślił, że aby dalej rozwijać międzynarodowe połączenia kolejowe warto rozważyć zaangażowanie środków UE w sfinansowanie taboru dla tych połączeń. Minister dodał, że widzi potrzebę zmian w sposobie finansowania nabywania używanego taboru kolejowego przeznaczonego dla połączeń międzynarodowych.

Podczas sesji międzyinstytucjonalnej z udziałem Komisji Europejskiej, państw członkowskich UE (Rady), państw sąsiadujących i Parlamentu Europejskiego debatowano na temat możliwości zwiększania odporności europejskich sieci transportowych.

W wystąpieniu minister Klimczak podkreślił, że Polska aktywnie korzysta ze środków finansowych instrumentu Łącząc Europę (CEF). Zaznaczył, że dofinansowanie unijne otrzymały kluczowe projekty takie jak Via Baltica i Rail Baltica, istotne z perspektywy infrastruktury podwójnego, cywilno-wojskowego zastosowania na wschodniej flance NATO.

— W kontekście nabierających tempa rozmów o wieloletnich ramach finansowych Unii Europejskiej, kluczowe jest znaczące wzmocnienie sektora transportu, aby sprostać ambitnym celom unijnej polityki transportowej w kolejnej perspektywie finansowej. Wydarzenia na Ukrainie pokazały, że infrastruktura transportowa musi być odporna nie tylko na zdarzenia klimatyczne, ale również w kontekście mobilności wojskowej. Inwestycje w tym zakresie powinny stanowić priorytet dla wszystkich państw członkowskich UE, jako inwestycja we wspólne bezpieczeństwo całej Unii — mówił minister infrastruktury Dariusz Klimczak.


Na marginesie obrad Rady minister infrastruktury D. Klimczak odbył szereg spotkań dwustronnych. Spotkał się z unijną komisarz ds. transportu Adiną Vălean, ministrem ds. cyfryzacji i transportu Niemiec Volkerem Wissingiem, z ministrem transportu Francji Patrice Vergriete, ministrem ds. transportu Danii Thomasem Danielsenem, z ministrem transportu Republiki Czeskiej Martinem Kupką oraz ministrem mobilności Belgii Georgesem Gilkinetem, z którymi – oprócz zagadnień poruszanych podczas Rady – rozmawiał na temat rewizji Umowy UE–Ukraina ws. transportu drogowego towarów.

Zdjęcia (4)

{"register":{"columns":[]}}