W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Minister infrastruktury Dariusz Klimczak jako pierwszy minister odpowiedzialny za transport spotkał się z nowym unijnym komisarzem ds. transportu

04.12.2024

Minister infrastruktury Dariusz Klimczak spotkał się z nowym unijnym komisarzem ds. transportu i turystyki Apostolosem Tzitzikostasem. Spotkanie było okazją do przedstawienia planów na okres polskiej prezydencji w Radzie UE, która rozpocznie się 1 stycznia 2025 r.

Minister infrastruktury Dariusz Klimczak w trakcie spotkania z nowym unijnym komisarzem ds. transportu i turystyki Apostolosem Tzitzikostasem

System rotacyjnej prezydencji sięga początków integracji europejskiej. Co sześć miesięcy jedno z 27 państw członkowskich obejmuje prezydencję w Radzie UE. Przewodniczy wtedy posiedzeniom tej instytucji na wszystkich szczeblach, dba o ciągłość prac i porządek procedur legislacyjnych oraz współpracę państw członkowskich. Obecnie, do końca roku, prezydencję w Radzie UE sprawują Węgry.

— Już za niespełna miesiąc Polska obejmuje prezydencję w Radzie Unii Europejskiej. To będzie czas intensywnej pracy i wielu wyzwań. Budowa infrastruktury transportowej wspierającej obronność nabiera w obecnej sytuacji geopolitycznej szczególnego znaczenia. Ministerstwo Infrastruktury jest zaangażowane w działania w ramach Tarczy Wschód. Realizujemy ambitny program rozbudowy sieci dróg krajowych – w tym nowej sieci autostrad i dróg ekspresowych – co ma służyć wzmacnianiu bezpieczeństwa. I właśnie te kwestie poruszyłem w rozmowach z nowo powołanym komisarzem ds. transportu — powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.


Przedmiotem rozmów były także plany budowy kolei dużych prędkości (KDP) w Polsce, które wpisują się w zamierzenia Komisji Europejskiej dotyczące rozwoju tej gałęzi transportu. Wymieniono także doświadczenia przy realizacji inwestycji tunelowych. Komisarz z zadowoleniem przyjął zapewnienia ministra Klimczaka o konsekwentnej realizacji inwestycji w Centralny Port Komunikacyjny.

— Transport kolejowy to dla Polski priorytet. Pierwszy etap budowy linii KDP z Warszawy do Łodzi zostanie sfinalizowany do 2032 r., a całość maksymalnie do 2035 r. W późniejszych latach będą rozwijane połączenia do krajów sąsiednich — dodał.


W tym kontekście minister D. Klimczak zaznaczył, że w przyszłej perspektywie budżetowej UE, czyli wieloletnich ramach finansowych po 2027 r. powinny zostać szerzej uwzględnione odpowiednie środki na realizację ambitnych celów polityki transportowej UE na sieci TEN-T.
Ponadto rozmawiano o wyzwaniach, z którymi zmaga się sektor transportu drogowego w Polsce, takimi jak brak kierowców, nieuczciwa konkurencja ze strony przewoźników z państw trzecich, bardzo ambitne wymagania klimatyczne UE oraz konieczność wymiany tachografów.

— Liczę na wsparcie Pana Komisarza i pragmatyczne podejście Komisji Europejskiej w zakresie realizacji celów zazieleniania transportu — powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.


Na zakończenie spotkania minister infrastruktury zaprosił unijnego komisarza do Polski.

Polska po raz pierwszy prezydencję w Radzie UE sprawowała w II połowie 2011 r.  W nadchodzącym 2025 roku, tak jak za pierwszym razem, tzw. trio prezydencji tworzyć będzie wspólnie z Danią i Cyprem.

Zdjęcia (5)

{"register":{"columns":[]}}