W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Minister infrastruktury Dariusz Klimczak na sztabie kryzysowym w Kancelarii Premiera. Aktualna sytuacja komunikacyjno-transportowa w związku z zagrożeniem powodziowym – 23 września 2024 r.

23.09.2024

O godz. 15.00 otwarty dla ruchu został most w Ścinawie w ciągu DK36. Eksperci z Instytutu Badawczego Dróg i Mostów cały czas pracują na terenie województwa dolnośląskiego i opolskiego. Minister infrastruktury Dariusz Klimczak uczestniczył w sztabie kryzysowym zwołanym w Kancelarii Premiera. W związku z trudną sytuacją powodziową na południu Polski Ministerstwo Infrastruktury na bieżąco monitoruje drożność sieci transportowej oraz stan infrastruktury przeciwpowodziowej, współpracując w tym zakresie z jednostkami podległymi, wojewodami odpowiedzialnymi za zarządzanie kryzysowe, Strażą Pożarną, Policją oraz władzami samorządowymi.

Minister infrastruktury Dariusz Klimczak na sztabie powodziowym w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów

Sytuacja na drogach

— Eksperci z Instytut Badawczy Dróg i Mostów cały czas pracują na terenie województwa dolnośląskiego i opolskiego. Wiele obiektów mostowych jest do zbadania. Samorządowcy muszą wiedzieć czy mogą tamtędy kierować ruch. Nasz zespół IBDiM jest wspierany przez pracowników politechnik. Staramy się jak najszybciej zweryfikować możliwość przejazdu w miejscach dotkniętych powodzią — przekazał na sztabie kryzysowym w Kancelarii Premiera minister infrastruktury Dariusz Klimczak.


Służby drogowe GDDKiA, w związku z wysokim stanem wody na Odrze, kontynuują monitorowanie sytuacji na obu mostach w Głogowie w ciągu drogi krajowej nr 12 (woj. dolnośląskie).

O godz. 15.00 otwarty dla ruchu został most w Ścinawie w ciągu DK36. Most był zamknięty od piątku (20 września) od godz. 14.00 ze względu na wysoki stan wody w Odrze. Oznacza to, że w województwie dolnośląskim zakończyły się utrudnienia drogowe związane z powodzią.

Obecnie wciąż na kilku odcinkach dróg krajowych występują poważne utrudnienia lub ruch jest całkowicie zablokowany.

W województwie opolskim, z powodu zniszczeń i wysokiego stanu wód, zablokowane są odcinki:

  • DK40 w Głuchołazach, gdzie most tymczasowy i konstrukcja nowego mostu zostały porwane przez nurt rzeki,
  • DK45 w Krapkowicach z powodu podmycia i uszkodzenia jezdni,
  • DK94 w pobliżu Skorogoszczy.

Pomimo trudnych warunków na drodze krajowej nr 46 w Kamienicy oraz Malerzowicach Wielkich (woj. opolskie) ruch jest utrzymany, lecz odbywa się wahadłowo. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku drogi krajowej nr 27 w Nowogrodzie Bobrzańskim (woj. lubuskie).

Sytuacja na kolei

— PKP PLK stale monitorują stan infrastruktury w rejonach powodziowych. Głównie linie krajowe są przejezdne. Przerwa w ruchu spowodowana powodzią dotyczy dwóch lokalizacji. Pierwsza z nich to Kłodzko Główne – Kłodzko Miasto, gdzie zniszczenia powodziowe są największe. Druga to szklak Głogów – Krzepów na magistrali Wrocław – Szczecin, który zamknięto wczoraj o godzinie 8 rano, z uwagi na zalane tory. Najwcześniej we wtorek będzie decyzja czy możemy otworzyć tę linię. Przypominam, że wszystkie pociągi ze Szczecina w stronę Wrocławia i Katowic będą kierowane na objazd przez Poznań — przekazał na sztabie kryzysowym w Kancelarii Premiera minister infrastruktury Dariusz Klimczak.


Obecnie ruch pociągów jest wstrzymany na dwóch odcinkach linii kolejowych: Kłodzko Główne – Kłodzko Miasto oraz Głogów – Krzepów. Wciąż nieprzejezdne są przejścia graniczne z Czechami, w tym Chałupki – Bohumin, Głuchołazy oraz Cieszyn. Częściowo przywrócono ruch pasażerski na przejściu Zebrzydowice – Petrovice.

Do tej pory przywrócono ruch na 27 odcinkach linii kolejowych.

Do godz. 16:00 odwołano 22 pociągi, a 97 zostały uruchomione w skróconych relacjach.

Pociągi PKP Intercity nie kursują na liniach: Kędzierzyn-Koźle – Jelenia Góra, Jelenia Góra – Szklarska Poręba, Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice, Chałupki – Bohumin – przejście graniczne. Ruch pociągów na odcinku Zielona Góra – Wrocław został wstrzymany. Kursy pociągu Pendolino z Wrocławia do Jeleniej Góry zostały wznowione.

Udostępniony został ostatni z tymczasowo zamkniętych dworców – Kłodzko Główne. Oznacza to, że w tej chwili wszystkie dworce kolejowe w zarządzie PKP SA funkcjonują bez zakłóceń.

Sytuacja hydrologiczna i stan infrastruktury przeciwpowodziowej

Stany alarmowe zostały przekroczone na 25 stacjach hydrologicznych, a stan ostrzegawczy na 18 stacjach.

Zbiornik Racibórz Dolny działa prawidłowo. Trwa kontrolowane opróżnianie zbiornika, który obecnie napełniony jest w 22,17 proc. (41,01 mln m³). Polder Buków zapełniony jest w 19,3 proc. (11 mln m3).

Zbiornik Mietków osiągnął normalny poziom piętrzenia i z godziny na godzinę woda w zbiorniku opada.

W Brzegu Dolnym (woj. dolnośląskie) poziom wody wynosi 840 cm i notowana jest tendencja spadkowa.

W Głogowie (woj. dolnośląskie) stan wody wynosi 682 cm i obserwuje się niewielkie wahania, ale na ten moment nie ma żadnych zgłoszeń o sytuacjach niebezpiecznych.

W Nowej Soli (woj. lubuskie) stan wody wynosi 643 cm, z nieznacznymi wzrostami.

Trwa wzmożony monitoring zabezpieczeń przeciwpowodziowych obszarze województwa lubuskiego. W miejscowościach Nowa Sól, Otyń, Stara Wieś/Lipiny, Przyborów/Siedlisko, Stara Wieś/Kiełcz oraz Bytom Odrzański został dokonany przegląd wałów, a w miejscach potencjalnie zagrożonych przesiąkami wykonano zabezpieczenia z worków, folii i mat. W miejscowości Stany umocniono wały, a ich monitoring prowadzony jest przy użyciu dronów z kamerą termowizyjną. Doszczelniono jazy w Siedlisku na Kanale Odrzysko. Doszczelniane są Śląskie Wrota – śluza w miejscu ujścia Śląskiej Ochli do Odry, a w miejscowości Milsko otwarto śluzę przy pompowni, aby odwodnić tereny zalewowe.

W ostatnich dniach odnotowano szereg lokalnych zdarzeń związanych z uszkodzeniem infrastruktury przeciwpowodziowej w woj. lubuskim. Jednym z poważniejszych incydentów było uszkodzenie śluzy wałowej na Pompowni Brody, gdzie napór wody wyrwał bramę, co spowodowało napływ wezbraniowych wód z Odry do Kanału Pomorskiego. Dzięki szybkiej interwencji służb ratunkowych, w tym Państwowej Straży Pożarnej i Wojsk Obrony Terytorialnej, udało się opanować sytuację.

Na rzece Barycz doszło do podniesienia poziomu wód, co doprowadziło do lokalnych podtopień. Na miejscu zabezpieczane są posesje, a woda jest przepompowywana, aby zapobiec dalszym zalaniom. Podobna sytuacja ma miejsce na rzece Kopanica, gdzie cofka doprowadziła do rozlewisk w rejonie miejscowości Czerlejewo. Obecnie trwa intensywne zabezpieczanie wałów.

Na rzece Nysa Szalona, w rejonie Wierzchosławic, Kłaczyny i Roztoki (woj. dolnośląskie), odnotowano liczne wyrwy brzegowe, co powoduje podmywanie dróg gminnych i powiatowych.

Dodatkowo odnotowano kilka uszkodzeń wałów przeciwpowodziowych:

  • wał Odry na odcinku Domaszków-Tarchalice (woj. dolnośląskie), gdzie nastąpiło obsunięcie skarpy odwodnej. Wał został zabezpieczony;
  • wał w rejonie przepompowni w miejscowości Uraz (woj. dolnośląskie). Zabezpieczono miejsca przesiąków;
  • wał Odry na odcinku Kwiatkowice-Rogów Legnicki woj. dolnośląskie), gdzie zgłoszono przesiąki. Nie stwierdzono jednak zagrożenia, a miejsca przesiąków zabezpieczane są przez Gminę Prochowice;
  • wały Odry i Baryczy w gminie Szlichtyngowa (woj. lubuskie). Zabezpieczono miejsca przesiąków.

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}