W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Minister infrastruktury na sztabie kryzysowym we Wrocławiu o aktualnej sytuacji transportowej w kraju. Stolica Dolnego Śląska szykuje się na falę kulminacyjną

17.09.2024

17 września 2024 r. z samego rana we Wrocławiu odbyło się posiedzenie sztabu kryzysowego z udziałem Premiera Donalda Tuska, wicepremiera i ministra obrony narodowej Władysława Kosiniaka-Kamysza, ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka, ministra spraw wewnętrznych i administracji Tomasza Siemoniaka oraz przedstawicieli jednostek państwowych i służb mundurowych. Było to już kolejne spotkanie związane z trudną sytuacją powodziową na południu Polski.

Minister infrastruktury Dariusz Klimczak w placówce PKP PLK

Premier Donald Tusk na początku spotkania poprosił o jak najbardziej rzetelne i dokładne informacje na temat sytuacji w zbiorniku przeciwpowodziowym w Raciborzu. Zwrócił się również do meteorologów i hydrologów o szczegółową ocenę ryzyka powodziowego dla Wrocławia.

Szef rządu wskazał też na poważne problemy w Stroniu Śląskim po przejściu fali powodziowej. Wezwał lokalne władze oraz służby, aby nie ignorowały sygnałów od mieszkańców, którzy znaleźli się w trudnej sytuacji.

Podczas posiedzenia szef MSWiA poinformował, że premier podjął decyzję o rozszerzeniu zakresu terytorialnego rozporządzenia o stanie klęski żywiołowej na powiaty: lubański, dzierżoniowski, świdnicki w województwie dolnośląskim oraz powiaty: krapkowicki, opolski, brzeski i kędzierzyńsko-kozielski w województwie opolskim.

Sytuacja na drogach

Obecnie na wielu odcinkach dróg krajowych występują poważne utrudnienia lub ruch jest całkowicie zablokowany.

W województwie opolskim, z powodu zniszczeń i wysokiego stanu wód, zablokowane są odcinki:

  • DK40 w Głuchołazach, gdzie most tymczasowy i konstrukcja nowego mostu zostały porwane przez nurt rzeki,
  • DK45 w Krapkowicach z powodu podmycia i uszkodzenia jezdni,
  • DK46 w Malerzowicach Wielkich, gdzie most został zamknięty,
  • DK46 w Kamienicy, gdzie doszło do podmycia i uszkodzenia jezdni.
  • Dodatkowo, nowo zablokowanym odcinkiem jest DK94 w pobliżu Skorogoszczy.

W województwie śląskim ruch jest wstrzymany na:

  • DK78 między Chałupkami a Olzą.
  • Ponadto most graniczny w Chałupkach został zamknięty na wniosek Policji.

W województwie dolnośląskim zablokowane są odcinki:

  • DK33 na trasie Kłodzko – granica państwa w Boboszowie,
  • DK39 między Strzelinem a Wiązowem,
  • DK94 w Bolesławcu, gdzie został zamknięty most z powodu wysokiego poziomu wody.

Pomimo trudnych warunków na drodze krajowej nr 40 w Mochowie (woj. opolskie) ruch jest utrzymany, ale przejazd przez most odbywa się wahadłowo ze względu na wysoki stan wody.

Sytuacja na kolei

Ruch pociągów został wstrzymany na 12 odcinkach linii lokalnych. Dotyczy to tras:

  • Prudnik – Nowy Świętów
  • Szklarska Poręba – Piechowice
  • stacja Głuchołazy
  • Jelenia Góra Zachodnia - Jelenia Góra Sobieszów
  • Kłodzko Główne
  • Nysa – Brzeg
  • Kobierzyce – Sobótka
  • Ludwikowice Kłodzkie – Głuszyca
  • Otmuchów – Paczków
  • Dzierżoniów Śląski - Mościsko Dzierżoniowskie
  • Paczków - Kamieniec Ząbkowicki
  • Głogówek – Racławice Śląskie

Wciąż nieprzejezdne są przejścia graniczne z Czechami, w tym Chałupki – Bohumin, Zebrzydowice – Petrowice oraz Cieszyn.

Ruch na liniach kolejowych oraz przez stacje będzie sukcesywnie przywracany po opadnięciu wody i odsłonięciu torów. Obecnie dokonywane są oględziny, na podstawie których podejmowane będą decyzje o naprawach lub wznowieniu ruchu z ograniczeniami prędkości. Dotychczas udrożniono ruch pociągów na 14 odcinkach:

  • Jelenia Góra – Rybnica,
  • Rybnik Niewiadom – Rydułtowy,
  • Milicz – Zduny,
  • Goleszów – Cieszyn,
  • Chałupki – Racibórz,
  • Chałupki – Wodzisław Śląski,
  • Mizerów – Gierałtowice,
  • Marciszów – Janowice Wielkie,
  • Ścinawa – Chełmek Wołowski,
  • Piwniczna – Wierchomla,
  • Kamienna Góra – Sędzisław,
  • Łambinowice – Nysa,
  • Świdnica Kraszowice – Jedlina-Zdrój
  • stacja Rębiszów.

Ostatniej doby odwołano łącznie 173 pociągi, a 196 kursowało w skróconych relacjach. Wystąpiło 76 zdarzeń, które spowodowały opóźnienia 438 pociągów na łączny czas ponad 4800 minut. Do godziny 8:00 odwołano 63 pociągi, a 72 kursowały w skróconych relacjach. Na ten moment nie odnotowano nowych incydentów pogodowych.

Wczorajsze informacje na temat wyłączonych z użytkowania dworców kolejowych oraz linii, na których wstrzymano kursowanie pociągów PKP Intercity, są aktualne. Odwołane zostały wszystkie zastępcze autobusy z powodu nieprzejezdnych tras.

Sytuacja hydrologiczna i stan zbiorników przeciwpowodziowych

Obecnie zbiornik Racibórz Dolny, według najnowszego komunikatu RZGW, jest wypełniony w ok. 78 proc. (145 mln m³, przy jego maksymalnej pojemności wynoszącej 185 mln m³). Na terenie administracyjnym RZGW we Wrocławiu całkowicie zapełnione są zbiorniki Topola i Kozielno, co zostało potwierdzone przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej). W zbiornikach Pilchowice, Bukówka oraz Lubachów woda najprawdopodobniej przelewa się przez przelewy powierzchniowe. W regionie RZGW Gliwice pełny jest polder Buków.

Wczoraj miała miejsce awaria na zbiorniku Racibórz Dolny, gdzie wystąpiło przebicie hydrauliczne. Sytuacja została opanowana w nocy, a pracownicy PGW WP i służby zabezpieczają miejsce wycieku. Na szczęście awaria nie wpływa na pracę mechanizmów zbiornika, jednak traktowana jest z pełną powagą.

Dodatkowo, o godzinie 21:30 uruchomiono polder zalewowy Oława-Lipki, który gromadzi nadmiar wód napływających do Wrocławia. Trwają także kontrole zbiornika Mietków po tym, jak Tauron bez wcześniejszego powiadomienia spuścił wodę ze swojego zbiornika. Na zbiorniku Nysa zmniejszono przepływ do poziomu 800 m³/s.

We Wrocławiu stan wody wynosi 650 cm.

{"register":{"columns":[]}}