Ministrowie ds. transportu państw UE o wojnie na Ukrainie
08.04.2022
Reakcja Unii Europejskiej na skutki rosyjskiej agresji wojskowej na Ukrainę w obszarze transportu była tematem wideokonferencji ministrów UE ds. transportu, zorganizowanej 8 kwietnia 2022 r. przez prezydencję francuską w Radzie UE, na prośbę ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka.
Ministrowie państw członkowskich UE wymienili poglądy na temat bieżącej sytuacji wywołanej niczym nie sprowokowaną wojskową agresją Rosji na Ukrainę, w szczególności koordynacji transportu ukraińskich uchodźców do państw UE oraz udzielania wsparcia Ukrainie w zakresie dostarczania towarów.
Minister Andrzej Adamczyk poinformował o działaniach Polski ukierunkowanych na udzielanie pomocy obywatelom Ukrainy, a także o wynikającej z nich skali wyzwań i kosztów, w obliczu jakich znalazła się polska branża transportowa.
Minister Andrzej Adamczyk podkreślił potrzebę podjęcia na poziomie unijnym skutecznych działań w zakresie transportu uchodźców z państw „pierwszej linii” do wybranych przez nich krajów Unii Europejskiej. Zaznaczył, że kluczowe w tym zakresie jest wzmocnienie współpracy w ramach tzw. „sztafety” i zachęcił wszystkie państwa członkowskie UE do większego zaangażowania w duchu solidarności w ten mechanizm.
W trakcie spotkania omawiano również temat umożliwienia kontynuacji pracy dla pracowników transportu międzynarodowego z Ukrainy w krajach UE oraz zwiększenia odporności europejskiego systemu transportowego. W okresie od 4 marca 2022 r. do 2 kwietnia 2022 r. Polska zezwoliła na tymczasowe odstępstwa od stosowania norm czasu prowadzenia pojazdów i przerw w krajowym i międzynarodowym transporcie drogowym rzeczy i osób dotyczących czasu pracy i odpoczynku kierowców. W tym kontekście minister Andrzej Adamczyk zaznaczył: „ponieważ sektor transportu ma charakter międzynarodowy, uważamy, że aby środki te były skuteczne, należy je przyjąć na szczeblu UE”.
Ponadto minister Andrzej Adamczyk zaproponował, że w czasie trwania wojny na Ukrainie UE powinna dostosować przepisy prawa dotyczące transportu drogowego do obecnej sytuacji kryzysowej. Podkreślił, że m.in. należałoby zawiesić unijne regulacje Pakietu Mobilności I, które niekorzystnie wpływają na przedsiębiorców świadczących usługi międzynarodowego transportu drogowego.