Modernizacja dworca kolejowego i stacji w Olkuszu
03.06.2019
Polskie Koleje Państwowe SA i PKP Polskie Linie Kolejowe SA prowadzą wspólne działania na rzecz poprawy jakości podróżowania koleją w Małopolsce. Dzięki największemu w historii kraju Programowi Inwestycji Dworcowych zostanie zrewitalizowany budynek dworca kolejowego w Olkuszu. Modernizacją zostaną objęte również perony, przewidziana jest też budowa przejścia podziemnego dla pasażerów.
Ministerstwo Infrastruktury i PKP SA podjęły decyzję o aktualizacji listy dworców objętych Programem Inwestycji Dworcowych. Dzięki tym zmianom swoje oblicze zmieni m.in. dworzec w Olkuszu. Kompleksowej przebudowie zostaną poddane także dworce na stacjach Grudziądz, Olesno Śląskie, Gdynia Chylonia, Nisko i Lubartów. Łącznie w całym kraju do 2023 r. kolejarze zmodernizują i wybudują od podstaw prawie 200 obiektów.
Budynek dworca w Olkuszu ma charakter zabytkowy. Został oddany do użytku w 1885 r. Obecnie wnętrze dworca jest zamknięte, jednak ze stacji korzysta wielu pasażerów. Modernizacja budynku wpisuje się w plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego w województwie małopolskim. Po rewitalizacji nowoczesny obiekt będzie dostosowany do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością, w tym pasażerów z niepełnosprawnościami.
W Olkuszu przebudowany zostanie nie tylko dworzec – modernizacji będą podlegały również perony. Zgodnie z planem stacja ma być pomocniczym węzłem przesiadkowym. W maju PKP PLK podpisały umowę na opracowanie dokumentacji prac budowalnych. Na podstawie przygotowanego materiału zostaną przebudowane tory, sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Na stacji Olkusz przewidywana jest też budowa przejścia podziemnego wyposażonego w windy, które zastąpi kładkę dla pieszych.
Polskie Linie Kolejowe prowadzą w województwie małopolskim prace za ponad 150 mln zł na trasie Tunel – Charsznica – Wolbrom – Jaroszowiec Olkuski. Z pierwszych efektów inwestycji podróżni skorzystają już od niedzieli 9 czerwca 2019 r. Pasażerowie wygodniej wsiądą do pociągów z nowych peronów na przystankach Gajówka, Jeżówka, Zarzecze i Chrząstowice Olkuskie oraz na stacji Wolbrom. Dzięki inwestycjom pociągi pasażerskie i towarowe pojadą nawet dwukrotnie szybciej. Podróżni zyskają wygodniejsze przystanki i stacje. Będzie bezpieczniej na przejazdach kolejowo-drogowych. Usprawni się przewóz towarów z Małopolski na Śląsk. Prace finansowane są z budżetu państwa.