Powrót

Modernizacja stacji Warszawa Zachodnia

18.05.2020

18 maja 2020 r. PKP Polskie Linie Kolejowe SA wybrały wykonawcę modernizacji stacji Warszawa Zachodnia - inwestycji za ponad 1,9 mld. zł.

Stacja Warszawa Zachodnia
- Inwestycje publiczne są najlepszą receptą na gospodarcze spowolnienie. Wielka przebudowa stacji Warszawa Zachodnia zapewni setki miejsc pracy. Po modernizacji Warszawa Zachodnia stanie się hubem komunikacyjnym dla stolicy z  prawdziwego zdarzenia łączącym transport kolejowy z autobusowym i komunikacją publiczną – powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

 

Podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest  w lipcu 2020 r. Do tego czasu Urząd Zamówień Publicznych przeprowadzi wymaganą procedurę i pozyskane zostaną niezbędne do rozpoczęcia robót dokumenty. Miesiąc po podpisaniu umowy rozpoczną się pierwsze prace na stacji.

- Modernizacja stacji Warszawa Zachodnia rozpoczyna przebudowę linii średnicowej. To inwestycja, która zapewni w Warszawie na linii średnicowej wygodniejsze i sprawniejsze podróże. Warszawa Zachodnia będzie dostosowana do rosnących potrzeb pasażerów i zwiększy rolę kolei w systemie komunikacji stolicy, aglomeracji i kraju – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych SA.

 

Stacja Warszawa Zachodnia to największy w Polsce pod względem liczby kursujących pociągów węzeł kolejowy. Średnio na dobę przez stację przejeżdża około 1000 pociągów pasażerskich aglomeracyjnych, regionalnych, dalekobieżnych krajowych i międzynarodowych.

Inwestycja z Krajowego Programu Kolejowego, współfinansowana ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, zapewni komfort podróżnym. Nowe perony będą w pełni dostępne dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Przewidziano ruchome schody i windy, przystosowane do przewozu wózków i rowerów. Będzie wybudowany dodatkowy peron od strony ul. Tunelowej. Wszystkie perony zostaną zadaszone. Czytelne oznakowanie oraz system informacji pasażerskiej ułatwią korzystanie z kolei.

Komunikację w obszarze stacji ułatwi pieszym kładka, która połączy Wolę i Ochotę. Całkowicie zmieni się przejście podziemne, będzie wyższe i szersze oraz połączone z przestrzenią poczekalni i kas biletowych. Przejście zostanie wydłużone do peronu nr 8 przy linii obwodowej. Pod przejściem dla pieszych, na poziomie -2, zostanie wybudowany tunel, który umożliwi budowę linii tramwajowej wraz z niezbędną dla niej infrastrukturą.

Na stacji Warszawa Zachodnia nowy układ torowy umożliwi przejazd pociągów z linii obwodowej na linię radomską i stworzenie bezpośrednich połączeń Piaseczno – Legionowo i Legionowo – Lotnisko Chopina. Kompleksowo przebudowanych zostanie około 30 km torów, 130 rozjazdów i sieć trakcyjna.

Prace na stacji planowane są do 2023 roku w ramach projektów POIiŚ „Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia - Warszawa Zachodnia" oraz. „Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą”.

{"register":{"columns":[]}}