Nadzór nad modernizacją linii Chorzów Batory – Bytom – Nakło Śląskie
22.02.2021
22 lutego 2021 r. PKP Polskie Linie Kolejowe SA podpisały umowę na pełnienie nadzoru nad opracowaniem projektów budowlanych, projektów wykonawczych i wykonaniem robót budowlanych na linii kolejowej nr 131 Chorzów Batory – Nakło Śląskie. Umowa o wartości 11,5 mln zł zapewni sprawną realizację przedsięwzięcia - właściwe zarządzanie, terminowe wykonania, w tym koordynacje wszystkich kontraktów zawartych w ramach projektu oraz prowadzenie nadzoru środowiskowego. Inwestycja zwiększa dostęp do kolei oraz usprawnia połączenie Śląska z nadbałtyckimi portami.
Dla podróżnych jej efektem będzie większa dostępność kolei – zapewnią ją nowy przystanek Chorzów Uniwersytet i zmodernizowane stacje i przystanki między Chorzowem Batorym a Nakłem Śląskim. Zwiększą się możliwości kolejowych przewozów towarowych w stronę Tarnowskich Gór, Lublińca i Kluczborka, Inowrocławia, Bydgoszczy oraz portów w Gdańsku i Gdyni. Przyjazny środowisku transport kolejowy będzie bardziej konkurencyjny względem innych rodzajów przewozów.
Zadaniem inżyniera kontraktu będzie czuwanie nad procesem inwestycyjnym – nadzór techniczny nad wykonywanymi robotami, dbałość o odpowiednią jakość wykonywania, uwzględnianie stosowanych rozliczeń finansowych Unii Europejskiej, która współfinansuje projekt.
Jedna z największych inwestycji w województwie śląskim
Umowa o nadzór dotyczy dużego i ważnego projektu, którego wartość wynosi 1,2 mld zł. Dofinansowanie pochodzi z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Inwestycja jest na etapie prac projektowych, które zaplanowano do końca 2021 roku. Roboty budowlane przewidziane są na lata 2022-2024.
Dla podróżnych efektem inwestycji będzie większa dostępność kolei z nowego przystanku Chorzów Uniwersytet i nowych peronów na stacjach: Chorzów Miasto, Chorzów Stary, Bytom, Bytom Karb, Radzionków oraz przystankach Bytom Północ i Radzionków Rojca. Zapewniony będzie dostęp dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Komfort podróży zwiększy nowe nagłośnienie, oświetlenie, czytelne oznakowanie, a także ławki i wiaty. Na stacji Bytom przewidziano odnowienie wiaty nad peronami.
Zostanie wymienione 80 km torów i sieci trakcyjnej. Będą nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym, co sprawi, że zwiększy się przepustowość linii – będzie mogło sprawnie kursować więcej pociągów, w tym dłuższych i cięższych składów towarowych. Lokalne Centrum Sterowania w Bytomiu, wyposażone w nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym, zwiększy poziom bezpieczeństwa, podobnie jak przebudowa przejazdu i przejść dla pieszych. Zaplanowano budowę i przebudowę 29 obiektów, m.in. wiaduktów kolejowych w Radzionkowie i Świętochłowicach.