W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Najbardziej malowniczy odcinek „eski” w Polsce z najdłuższym tunelem pozamiejskim w kraju otwarty. Droga ekspresowa S3 Bolków – Kamienna Góra oddana do ruchu

31.07.2024

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad udostępniła kierowcom ostatni fragment drogi ekspresowej S3 na Dolnym Śląsku, na odcinku Bolków – Kamienna Góra. W ramach największej inwestycji drogowej w regionie została zaprojektowana i wybudowana nowoczesna dwujezdniowa droga ekspresowa o długości 16 km. Każda jezdnia ma po dwa pasy ruchu w każdym kierunku i pas awaryjny.

Minister infrastruktury Dariusz Klimczak w trakcie briefingu prasowego w związku z oddaniem do ruchu drogi ekspresowej S3 Bolków – Kamienna Góra
— To jeden z ostatnich elementów układanki na drodze do powstania nowoczesnego szlaku  komunikacyjnego wzdłuż zachodniej granicy Polski, który połączy Bałtyk i porty w Świnoujściu i Szczecinie, poprzez Gorzów Wielkopolski, Zieloną Górę i Legnicę z pograniczem polsko-czeskim. Ułatwi prowadzenie międzynarodowego transportu drogowego na południe Europy, poprawi warunki jazdy i bezpieczeństwa ruchu poprzez wyeliminowanie zagrożeń związanych z użytkowaniem okolicznych pól i posesji. My swoją robotę wykonaliśmy. Czekamy teraz na naszych braci Czechów. Chcielibyśmy, aby kontynuacja tej drogi miała miejsce po stronie czeskiej — powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.


Była to jedna z najtrudniejszych inwestycji prowadzonych dotychczas przez GDDKiA – na tym odcinku powstało aż 69 obiektów inżynierskich, w tym dwa dwunawowe tunele drogowe. Tunel pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice, o długości ok. 2300 m to obecnie najdłuższy drążony w skale pozamiejski tunel w Polsce. Został wykonany metodą NATM (Nowa Austriacka Metoda) i przechodzi przez pasmo Gór Wałbrzyskich i Kaczawskich w Sudetach. Krótszy tunel, o długości ok. 320 m, niedaleko miejscowości Gostków zrealizowany został metodą odkrywkową (Cut&Cover).
W ramach prac wybudowane zostały drogi dojazdowe, a istniejąca sieć dróg została przebudowana. Zadanie, w formule „projektuj i buduj”, za ponad 1 785 mln zł wykonało konsorcjum firm PORR (lider) i PORR Bau GmbH. Unijne dofinansowanie tej inwestycji w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wyniosło ok. 928 mln zł.  

Cała S3 na terenie Dolnego Śląska S3 będzie miała 135 km długości. Jej przebieg zaczyna się przy granicy z woj. lubuskim i biegnie w okolicy Głogowa, Polkowic, Lubina, Legnicy (gdzie przecina się z autostradą A4), Jawora, Bolkowa, Kamiennej Góry do granicy Polski w Lubawce, gdzie w przyszłości połączy się z czeską autostradą D11. Obecnie kierowcy mogą dojechać do węzła Lubawka. Pozostały 3-kilometrowy odcinek od węzła Lubawka do granicy państwa zostanie udostępniony kierowcom po zakończeniu prac na odcinku przygranicznym po stronie czeskiej. Wtedy Wrocław i Dolny Śląsk zyskają szybkie połączenie ze stolicą Czech.

Droga ekspresowa S3 stanowi także element Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego (CETC – The Central European Transport Corridor). Jako fragment europejskiej trasy E65 wiodącej z północy na południe Europy, połączy szwedzkie Malmö z miejscowością Chania w Grecji.

Zdjęcia (10)

{"register":{"columns":[]}}