Najważniejszy pierwszy (k)rok! Podsumowanie 12 miesięcy funkcjonowania Kanału Żeglugowego na Mierzei Wiślanej
18.09.2023
Postępy, wyzwania i perspektywy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną oraz wzrost aktywności żeglugowej w pierwszym roku funkcjonowania tej inwestycji były głównymi tematami konferencji prasowej, w której 18 września 2023 r. na terenie Kapitanatu Portu Nowy Świat wziął udział wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski.
Rok temu, 17 września 2022 r. uruchomiona została pierwsza, najważniejsza część inwestycji polegającej na budowie drogi wodnej między Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym. To historyczne osiągnięcie stanowi istotny krok w rozwoju infrastruktury wodnej Polski oraz wzmocnieniu naszej pozycji na arenie międzynarodowej jako kluczowego węzła żeglugowego w Europie Środkowej. Po raz pierwszy w powojennej historii Polski można swobodnie wpływać na Zalew Wiślany z pominięciem rosyjskiej strefy przybrzeżnej i bez konieczności proszenia o zgodę Federacji Rosyjskiej.
Wzrost ruchu żeglugowego
Od momentu ukończenia budowy kanału żeglugowego można zaobserwować wzrost liczby statków i jednostek żeglugowych, które korzystają z nowej trasy wodnej. Do tej pory z kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną skorzystało ponad 1770 jednostek pływających. Gdyby Kanał Żeglugowy nie powstał, każda z nich musiałaby uzyskać zgodę Federacji Rosyjskiej na wpłynięcie na Zalew Wiślany.
Kanał żeglugowy stanowi pierwszą część inwestycji polegającej na budowie drogi wodnej między Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym. W ramach drugiego etapu trwa obudowa brzegów rzeki Elbląg, która jest zaawansowana w ponad 90 proc. Jego istotnym elementem jest most obrotowy w Nowakowie, który został oddany do użytkowania na początku lipca br. Zakończony został natomiast trzeci etap inwestycji, czyli pogłębienie toru wodnego na Zalewie Wiślanym i wykonanie oznakowania nawigacyjnego. W najbliższym czasie planowane jest ogłoszenie postępowania przetargowego na pozostałe roboty czerpalne na rzece Elbląg. Całość inwestycji ma zostać zakończona do końca 2024 r.