Największa w Polsce tarcza wydrąży tunel kolejowy w Łodzi
27.02.2019
W kolejny etap wkracza budowa podziemnej linii kolejowej Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec, realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA. Wykonawca inwestycji zamówił specjalistyczne maszyny do drążenia tuneli pod centrum miasta. Kontynuowane są prace przy projektach budowlanych. Wybudowane zostaną dwa przystanki poprawiające skomunikowanie obszarów miejskich i podmiejskich. Inwestycja otworzy nowe możliwości dla przewozów w Polsce.
27 lutego 2019 r. minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podczas konferencji prasowej poinformował o postępie prac na budowie tunelu kolejowego w Łodzi.
W konferencji uczestniczył wicepremier i minister kultury i dziedzictwa narodowego Piotr Gliński oraz Joanna Kopcińska – sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Budowa tunelu średnicowego przyczyni się do stworzenia efektywnego systemu krajowych połączeń międzyregionalnych, obejmujących region środkowej Polski. Przystanki zapewnią dogodny dojazd do centrum miasta, co podniesie atrakcyjność turystyczną i biznesową Łodzi oraz ułatwi mieszkańcom aglomeracji i województwa codzienny dojazd koleją do pracy i szkoły.
TBM, czyli z tarczą
Wykonawca inwestycji podpisał umowę na dostawę dwóch tarcz TBM do drążenia łódzkich tuneli. Urządzenia są specjalnie produkowane dla tej inwestycji. Pierwsza z maszyn ma być gotowa do pracy jeszcze w tym roku.
Dwutorowy tunel od komory startowej pomiędzy ulicami Odolanowską i Stolarską, przez podziemne przystanki Łódź Polesie i Łódź Śródmieście, do stacji Łódź Fabryczna (odcinek ok. 3 km), będzie wykonywany przy użyciu tarczy o średnicy 13,04 m – największej, jaka pracowała do tej pory w Polsce (maszyna drążąca tunele pod Martwą Wisłą w Gdańsku miała 12,6 m). Taką samą metodą wykonane zostaną tunele jednotorowe w kierunku Łodzi Kaliskiej i Łodzi Żabieńca (4 tunele o łącznej długości 4,5 km). Do ich wydrążenia posłuży druga maszyna TBM o średnicy tarczy 8,76 m. Początek tunelu, przy stacji Łódź Fabryczna, znajdzie się na głębokości ok. 14 m. W najniższym punkcie nowa linia kolejowa osiągnie głębokość 24 m (w okolicach ul. Ogrodowej).
Umiejscowiona na przodzie maszyny tarcza obraca się 3 razy na minutę - rozdrabnia każdy napotkany grunt, który jest na bieżąco wydobywany na powierzchnię. Wydrążona przestrzeń jest gotowa do dalszych prac budowlanych. Dziennie TBM może wydrążyć ok. 10 m tunelu.
Wykonawca zobowiązany jest do prowadzenia m.in. pomiarów drgań i stanu technicznego obiektów w sąsiedztwie prowadzonych prac. PKP PLK będą prowadziły monitoring oddziaływania inwestycji na zabudowę miejską.
Pierwsze prace ruszą w połowie roku
Zgodnie z planem postępują prace projektowe przy budowie tunelu w Łodzi. Opracowywane są projekty budowlane. Pod koniec 2018 roku do Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego złożono pierwsze wnioski o pozwolenie na budowę dla nowej kładki dla pieszych nad torami przy ul. Srebrzyńskiej i Al. Włókniarzy oraz komory startowej dla maszyny TBM, a także trzy wnioski o ustalenie lokalizacji linii kolejowej dla odcinków: pomiędzy ulicami Odolanowską i Stolarską, w rejonie ulic Towarowej, Długosza i al. Włókniarzy oraz pomiędzy ul. Kasprzaka i al. Włókniarzy.
Wykonawca szykuje się do prac budowlanych, które rozpocznie w połowie 2019 r. Gromadzony jest już materiał, m.in. podkłady i szyny. Trwa kompleksowa inwentaryzacja terenu przyszłej inwestycji.
Projekt „Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), Etap II, Odcinek Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec” jest współfinansowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość projektu wynosi ponad 1.,7 mld zł, z czego dofinansowanie unijne wynosi 1,4 mld zł.
Zgodnie z harmonogramem projekt budowlany przedstawiający szczegółowy opis inwestycji powinien uzyskać ostateczne pozwolenie na realizację w II kwartale 2019 roku. Zakończenie inwestycji zaplanowane jest pod koniec 2021 r.
Tunel otworzy nowe możliwości komunikacji
Tunel otworzy dworzec Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się dworcem przelotowym. Dzięki temu skróci się czas przejazdu, a przez ścisłe centrum Łodzi będą mogły jechać zarówno pociągi regionalne, jak i dalekobieżne - na osi wschód – zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi północ – południe (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec). W tunelu powstaną dwa przystanki osobowe, które zapewnią dogodny dojazd do centrum miasta, co ułatwi mieszkańcom aglomeracji i województwa codzienny dojazd do pracy i szkoły. Oddanie do użytku tunelu umożliwi uruchomienie np. połączenia Poznań – Kraków, Szczecin – Lublin, bez przejazdu przez Warszawę, a z przejazdem przez centrum Łodzi.