W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Największy w historii kontrakt Grupy PKP realizowany przez NEWAG

20.12.2019

Największy kontrakt w historii Grupy PKP dotyczący produkcji nowych lokomotyw elektrycznych oraz modernizacji lokomotyw spalinowych realizuje NEWAG SA. Producent z Nowego Sącza wyprodukuje i zmodernizuje 121 lokomotyw dla Grupy PKP. Wartość realizowanych kontraktów wynosi prawie 1,6 mld zł. Obecnie kończą się odbiory techniczne pierwszych nowoczesnych lokomotyw elektrycznych serii EU160 Griffin dla PKP Intercity.

Zdjęcie lokomotywy Griffin dla PKP Intercity
- Owocna współpraca polskich spółek - PKP Intercity i firmy NEWAG - to impuls do ciągłego rozwoju całego sektora kolejowego w Polsce. Wielomiliardowe inwestycje naszego narodowego przewoźnika i zakup nowoczesnych pojazdów produkowanych w Polsce służą zarówno gospodarce, jak i pasażerom. Każda umowa przybliża nas bowiem do celu, do jakiego bezustannie dążymy, czyli kolei komfortowej, punktualnej i bezpiecznej - mówi Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

Lokomotywy Griffin dla PKP Intercity

Nowe pojazdy PKP Intercity będą rozwijać prędkość do 160 km/h. Pozwolą więc efektywnie wykorzystywać zmodernizowane linie kolejowe. Będą to także najnowocześniejsze lokomotywy elektryczne w Polsce. Zostaną one wykorzystywane do obsługi połączeń w całej Polsce, m.in. na trasach:

  • Przemyśl – Lublin – Warszawa – Bydgoszcz – Gdynia/Piła – Kołobrzeg/(Gorzów Wielkopolski)
  • Suwałki – Białystok/Lublin – Warszawa – Poznań – Szczecin/Gorzów Wielkopolski/Zielona Góra.
- Stale rosnąca liczba pasażerów pokazuje jasno, że od kilku lat Polacy coraz chętniej wybierają kolej. To nie dziwi, gdy spojrzymy na to, jak wielką pracę wykonują spółki z sektora kolejowego, aby udoskonalać swoje usługi i produkty. Wszystko po to, aby z myślą o dłuższych podróżach  Polacy w pierwszej chwili zawsze pomyśleli o pociągu – zapewnia Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury. 

 

Lokomotywy elektryczne Griffin spełniają wymagania rygorystycznych, europejskich przepisów Technicznej Specyfikacji Interoperacyjności. Pojazdy są wyposażone w europejski system sterowania pociągiem ETCS poziomu pierwszego i drugiego, który znacząco wpływa na podniesienie standardów bezpieczeństwa na torach i spełnia wymagania IV pakietu kolejowego Agencji Kolejowej Unii Europejskiej, którego przepisy zaczną obowiązywać od 16 czerwca 2020 r. Lokomotywy posiadają również system zdalnej diagnostyki, który pozwoli na monitorowanie pracy lokomotyw w czasie rzeczywistym, co przełoży się na ich efektywną eksploatację. Do PKP Intercity wszystkie pojazdy trafią pod koniec 2020 r.

- Naszymi pociągami podróżuje coraz więcej osób. Uruchamiamy kolejne połączenia, zatrzymujemy się w coraz większej liczbie miast i miejscowości. Intensywne inwestycje w nowoczesną flotę pozwolą nam na dalszy, stabilny rozwój. Wszystko po to, aby zapewnić społeczeństwu wysokiej jakości usługi transportowe. Najnowocześniejsze lokomotywy w Polsce od firmy NEWAG istotnie się do tego przyczynią – mówi Marek Chraniuk, prezes zarządu PKP Intercity.

 

- Jesteśmy przekonani, że najnowocześniejsze lokomotywy elektryczne w Polsce, które produkujemy dla PKP Intercity, będą znaczącym wzmocnieniem floty przewoźnika. Zastosowane w nich rozwiązania techniczne pozwolą zapewnić wysoki poziom bezpieczeństwa oraz niezawodności, co przełoży się na sprawną obsługę pasażerów – mówi Zbigniew Konieczek, prezes NEWAG SA.  

Nowe i zmodernizowane lokomotywy dla PKP Cargo

Kolejna zawartą umową NEWAG SA jest kontrakt z PKP Cargo, który obejmuje dostawy 31 fabrycznie nowych sześcioosiowych lokomotyw elektrycznych DRAGON 2, z czego 7 będzie posiadało moduł dojazdowy, zaś 24 pojazdy będą dwunapięciowe przystosowane do jazd w Czechach i Słowacji, gdzie zostaną homologowane. Dostawy lokomotyw rozpoczęły się w tym roku, z czego  7 lokomotyw zostało już odebranych i realizowane będą do  2022 roku, zgodnie z uzgodnionym przez strony harmonogramem.

 

W kwietniu 2018 r. NEWAG SA zawarła również umowę ze spółką PKP Cargo na wykonanie modernizacji 60 lokomotyw spalinowych serii SM48 do typu 15D/A wraz ze świadczeniem usług utrzymania silników spalinowych w czasie udzielonej gwarancji jakości oraz świadczeniami dodatkowymi.

{"register":{"columns":[]}}