„Nie pakuj się w kłopoty” – kampania skierowana do pasażerów przed wylotem na urlop
27.06.2019
„Nie pakuj się w kłopoty” to kampania społeczna Urzędu Lotnictwa Cywilnego, która ma na celu zwrócenie uwagi pasażerów na zagrożenia wynikające z nieodpowiedniego pakowania bagażu przed podróżą samolotem. Partnerem zainaugurowanej 27 czerwca 2019 r. na Lotnisku Chopina akcji jest Ministerstwo Infrastruktury.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Piotr Samson poinformował, że nie wszystkie przedmioty mogą być umieszczone w bagażu podręcznym. Część jest zabroniona w bagażu rejestrowanym, a niektórych nie przewieziemy wcale. Chcąc zabrać w podróż lotniczą np. aparat fotograficzny, drona, tablet, czy power bank, musimy stosować się do określonych zasad.
Urząd Lotnictwa Cywilnego w ostatnim czasie zaobserwował na polskich lotniskach bardzo duży wzrost liczby incydentów związanych z niewłaściwym przewozem materiałów niebezpiecznych oraz przedmiotów zabronionych.
Z ankiety przeprowadzonej wśród pasażerów wynika, że zaledwie co piąta osoba uznaje papieros elektroniczny za przedmiot niebezpieczny, a połowa z respondentów nie postrzega telefonu czy lakieru do włosów jako przedmiotów zagrażających bezpieczeństwu lotu. Brak wiedzy pasażerów o zasadach przewozu tego rodzaju przedmiotów potwierdzają również pracownicy lotnisk, którzy wzięli udział w ankiecie. Aż 75 proc. z nich uważa, że na bezpieczeństwo operacji lotniczych wpływa niewiedza pasażerów. W polskich portach lotniczych odnotowano wiele przypadków wykrycia w bagażu materiałów niebezpiecznych, wśród nich amunicji, gazów pieprzowych, paliwa do napełniania zapalniczek czy naboi z dwutlenkiem węgla.
Uczestnicy konferencji podkreślili, że zwrócenie uwagi pasażerów na konieczność stosowania zasad bezpieczeństwa w podróży lotniczej przyczyni się do zmniejszenia liczby incydentów. Pomoże to również zmniejszyć ryzyko katastrofy lotniczej mogącej powstać w związku z niewłaściwym przewozem tego rodzaju przedmiotów i materiałów.
W ramach akcji informacyjnej przygotowano spot edukacyjny, plakaty oraz grafiki, które będzie można zobaczyć w mediach społecznościowych, na terenie lotnisk, w środkach komunikacji miejskiej w Warszawie oraz kolejach regionalnych.
Partnerami kampanii są również: Lotnisko Chopina, Polska Agencja Żeglugi Powietrznej oraz Polskie Linie Lotnicze LOT. Do akcji włączyły się również porty regionalne:. Kraków Airport, Port lotniczy Poznań-Ławica, Port lotniczy Wrocław oraz Port lotniczy Olsztyn-Mazury.
Więcej informacji na stronie ULC.