Nowa lokomotywa polskiej firmy zaprezentowana w Żmigrodzie
12.07.2018
12 lipca 2018 r. w Żmigrodzie, w należącym do Instytutu Kolejnictwa Ośrodku Eksploatacji Toru Doświadczalnego, w obecności ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka i wiceministra Andrzeja Bittela zaprezentowano nową lokomotywę Dragon 2, skonstruowaną przez nowosądecką firmę NEWAG.
Zaprezentowany pojazd to pierwsza w Europie 6-osiowa lokomotywa elektryczna, w pełni zgodna z Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności (TSI 2014) wyposażona w ETCS poziom 2. Została zaprojektowana do prowadzenia ciężkich składów towarowych. W lokomotywie zabudowano przekształtniki oparte na węgliku krzemu (SiC), zapewniające bezawaryjną pracę w wysokich temperaturach, zmniejszenie poziomu hałasu, ograniczenie strat energii o 50% oraz zmniejszenie rozmiarów i masy urządzeń o 60%.
*
Firma NEWAG została założona w 1876 r. Jest wiodącym producentem elektrycznych i spalinowych pojazdów pasażerskich, lokomotyw elektrycznych i spalinowych oraz pojazdów metra i tramwajów. 29 maja 2018 r. PKP Intercity podpisało umowę z firmą NEWAG na zakup 20 nowych lokomotyw elektrycnych. Kontrakt wart jest ponad 367 mln zł brutto.
Okręg badawczy w Żmigrodzie oddany został do eksploatacji w 1996 roku jako szósty z ośmiu istniejących obecnie okręgów na świecie. Od roku 2000, a zatem od czasu komercjalizacji i restrukturyzacji PKP i wyłączenia Centrum Naukowo-Technicznego (obecnie Instytut Kolejnictwa) ze struktur kolei i podporządkowania go bezpośrednio ministrowi właściwemu do spraw kolei pozostaje własnością Instytutu.
Okręg w Żmigrodzie stanowi cenny poligon badawczy, umożliwiający na przykład prowadzenie testów nowych rozwiązań na etapie ich przygotowywania. Jest szczególnie przydatny zarówno przy badaniu elementów infrastruktury kolejowej, w tym urządzeń elektroenergetycznych, sterowania ruchem kolejowym itp., jak i w szczególności taboru kolejowego.
Odtworzone na okręgu, zróżnicowane warunki techniczne, jakie występują na sieci kolei polskich pozwalają przeprowadzić szereg procesów w dogodnych warunkach, czyli na torze nie obciążonym ruchem pociągów w ramach procesu przewozowego, a jednocześnie w pełni wiarygodnych.