Nowe centrum sterowania w Krakowie zapewnia szybsze i bezpieczniejsze podróże
13.08.2020
Sprawne podróże dalekobieżne, regionalne i aglomeracyjne zapewniają zainstalowane w Lokalnym Centrum Sterowania Kraków Mydlniki systemy komputerowe i urządzenia. To efekt przebudowy linii na odcinku Kraków Główny Towarowy – Kraków Mydlniki. Podróżni łatwiej wsiadają do pociągów z nowych peronów.
Lokalne Centrum Sterowania Kraków Mydlniki odpowiada za kursowanie pociągów między krakowskimi Bronowicami a lotniskiem i Zabierzowem. Personel na ekranach kilkudziesięciu monitorów śledzi sytuację na torach i pracę dziesiątek urządzeń. Obserwowane są ważne punkty kolejowych tras oraz przejazdy pociągów, których na dobę kursuje około 300 . System wspiera decyzje dyżurnych i zwiększa poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym. Z Lokalnego Centrum Sterowania bieżące informacje w formie komunikatów trafiają do podróżnych na peronach. Nowe technologie i systemy łączności pozwalają non stop czuwać nad bezpiecznym i zgodnym z rozkładem przejazdem pociągów. System umożliwia sprawną obsługę większej liczby połączeń, co pozwala tworzyć bardziej atrakcyjną ofertę przejazdów m.in. w Krakowie i aglomeracji, a także polaczeń dalekobieżnych.
Nowy przystanek Kraków Bronowice zwiększył dostęp do kolei. W Krakowie powstały nowe możliwości szybkich i atrakcyjnych czasowo podróży. Pociągiem z Bronowic szybko dojedziemy do centrum miasta i na lotnisko. Do dyspozycji podróżnych są kursy dalekobieżne m.in. w kierunku Katowic i Rzeszowa.
Kraków Mydlniki to nowe perony i nowa oferta z dostępnością dla wszystkich. Dla podróżnych są długie wiaty, a dzięki windom ułatwiony jest dostęp do pociągów dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Przystanek Kraków Mydlniki Wapiennik poza obsługą tras kolejowych zapewni połączenie kolei z komunikacją miejską.
W Krakowie jest bezpieczniej i wygodniej dla pasażerów pociągów i kierowców. Efekty inwestycji to wzrost bezpieczeństwa na torach oraz na styku linii kolejowych z drogami. Nowy wiadukt kolejowy zastąpił przejazd kolejowy. Mieszkańcy nie muszą już czekać przed opuszczonymi rogatkami. Przebudowane wiadukty oraz nowa droga istotnie ułatwiły komunikację w Bronowicach.
Krakowskie inwestycje kolejowe na międzynarodowej trasie E30 to część projektu przebudowy linii z Krakowa do Katowic. Lepsza oferta dla podróżnych to dostępniejsze i komfortowe przystanki m.in. w Rudawie, Balinie, Jaworznie Ciężkowicach i Pieczyskach oraz stacje w Zabierzowie, Jaworznie Szczakowej i Krzeszowicach. Kolej zwiększyła bezpieczeństwo i usprawniła komunikację drogową dzięki nowym wiaduktom m.in. w Jaworznie, Krzeszowicach i Woli Filipowskiej.
Projekt zwiększa możliwości, bezpieczeństwo i sprawność kolei na międzynarodowym korytarzu transportowym E30. W 2021 roku, po zakończeniu prac i uzyskaniu certyfikatów, pociągi pasażerskie na odcinku z Krakowa do Jaworzna Szczakowej przyspieszą do 160 km/h. Najszybsze składy pokonają trasę z Krakowa do Katowic poniżej godziny.
Projekt „Modernizacja linii kolejowej E-30, na odcinku Zabrze-Katowice-Kraków, etap IIb” o wartości prawie 2 mld zł jest dofinansowany ze środków Unii Europejskiej, w ramach instrumentu CEF Łącząc Europę.