Nowe dworce w Gorzkowicach i Wilkoszewicach otwarte dla podróżnych
30.05.2022
Nowe dworce kolejowe w Gorzkowicach i Wilkoszewicach zostały otwarte dla podróżnych. Charakteryzują się nowoczesną estetyką, współczesną formą architektoniczną, a do tego są bezpieczne i ekologiczne.
Obydwa budynki zostały wzniesione od podstaw w formule modułowych Innowacyjnych Dworców Systemowych w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. To nowoczesne w formie architektonicznej obiekty, odznaczające się minimalistyczną formą z dominantą w postaci ośmiometrowej wieży zegarowej. Elewacje dworca w Wilkoszewicach i Gorzkowicach są praktycznie identyczne, różnią się od siebie jedynie kolorem wykończenia wieży zegarowej. W Gorzkowicach elewacja jest w kolorze ceglastym kolor, a w Wilkoszewicach - jasnoszarym.
W każdym z budynków całość funkcji dworcowych została umieszczona pod wiatą będącą jednocześnie jego zadaszeniem. Podróżni znajdą pod nią otwartą poczekalnię, osłoniętą z trzech stron, z kilkoma siedziskami. Dodatkowo zamontowano tam promienniki, których zadaniem będzie zwiększenie komfortu termicznego podróżnych oczekujących na pociąg w miesiącach jesiennych i zimowych. Pod wiatą zlokalizowano również toalety, a także stojaki rowerowe i stację naprawy jednośladów. Informacja o przyjazdach i odjazdach pociągów jest wyświetlana na nowoczesnych elektronicznych tablicach. Częścią nowego dworca w Wilkoszewicach jest niewielki pawilon znajdujący się tuż obok nowej bryły. To fragment wcześniejszego budynku, który został poddany estetyzacji nawiązując stylem do bryły nowego dworca. Znajduje się w nim stanowisko dla dróżnika.
Nowe dworce w Gorzkowicach i Wilkoszewicach zostały zaprojektowane tak, by wyeliminować bariery architektoniczne dla osób z niepełnosprawnościami. Na dworcach i w ich otoczeniu zlokalizowano ścieżki prowadzące oraz tablice dotykowe z planami obiektów, które ułatwią poruszaniu się po nich i orientację osobom niewidzącym i niedowidzącym.
Obydwa budynki są ekologiczne i bezpieczne. Obiekty wyposażono w system BMS (Building Management System) nadzorujący prace instalacji i urządzeń w celu optymalizacji zużycia energii elektrycznej, cieplnej oraz wody. Energooszczędne jest również oświetlenie budynków. Dla poprawy bezpieczeństwa na dworcach i wokół nich zainstalowano nowoczesne systemy monitoringu, kontroli dostępu oraz sygnalizacji włamania i napadu.
Metamorfozę przeszło najbliższe otoczenie dworców. W obu lokalizacjach ułożono nowe chodniki, zamontowano elementy małej architektury (ławki, kosze, oświetlenie), a także powstały nowe parkingi z miejscami przeznaczonymi dla osób z niepełnosprawnościami i dużych rodzin.
Budowa nowych dworców w Gorzkowicach i Wilkoszewicach była realizowana w formule Projektuj i buduj. Koszt inwestycji to odpowiednio 4,06 mln zł i 3,97 mln zł. Inwestorem były Polskie Koleje Państwowe SA, a wykonawcą konsorcjum firm Heli Factor Sp. z o.o. z Warszawy oraz Merx Sp. z o.o. z Białegostoku.