Nowe lokomotywy PKP Intercity wyjeżdżają na tory
30.06.2020
Flota PKP Intercity wzbogaciła się o 20 najnowocześniejszych w Polsce lokomotyw elektrycznych serii EU160 Griffin.
Pierwsze lokomotywy elektryczne Griffin przewoźnik odebrał na początku bieżącego roku. Teraz, dzięki dostawie 20 nowych pojazdów wyprodukowanych przez NEWAG z Nowego Sącza, zrealizowana została podstawowa część podpisanej w maju 2018 roku umowy, która we wrześniu ubiegłego roku została rozszerzona o 10 dodatkowych pojazdów w tzw. prawie opcji. Wartość kontraktu obejmującego dostawę łącznie 30 lokomotyw wzrosła wówczas z 367,6 mln zł do 551,4 mln zł. Zgodnie z umową pozostałych 10 Griffinów trafi do PKP Intercity jeszcze w tym roku.
Bezpieczne i szybkie podróże po całej Polsce
20 nowych lokomotyw od początku lipca br. poprowadzi pociągi:
- TLK Kiev Express relacji Warszawa – Kijów – Warszawa na odcinku Warszawa – Dorohusk – Warszawa;
- IC Zielonogórzanin relacji Warszawa – Zbąszynek – Warszawa;
- IC Mewa relacji Warszawa – Szczecin – Warszawa;
- IC Gałczyński relacji Warszawa – Szczecin – Warszawa;
- TLK Staszic relacji Warszawa – Kołobrzeg – Warszawa;
- IC Noteć relacji Warszawa – Piła – Warszawa;
- IC Czartoryski relacji Lublin – Zbąszynek – Lublin;
- TLK Zamoyski relacji Piła – Lublin – Piła;
- TLK Chełmianin relacji Warszawa – Chełm – Warszawa;
- TLK Kochanowski relacji Chełm – Bydgoszcz – Chełm;
- TLK Mierzeja relacji Lublin – Kołobrzeg – Lublin na odcinku Kołobrzeg – Bydgoszcz – Kołobrzeg (sezonowy);
- TLK Wetlina na odcinku Poznań – Lublin – Poznań (sezonowy);
- TLK Latarnik na odcinku Poznań – Białystok – Poznań (sezonowy);
- TLK Warta relacji Warszawa – Poznań – Warszawa.
Nowe lokomotywy rozwijają prędkość do 160 km/h. Pozwolą więc efektywnie wykorzystywać zmodernizowane linie kolejowe.
Lokomotywy elektryczne Griffin spełniają wymagania rygorystycznych, europejskich przepisów Technicznej Specyfikacji Interoperacyjności. Pojazdy są wyposażone w europejski system sterowania pociągiem ETCS poziomu pierwszego i drugiego, który znacząco wpływa na podniesienie standardów bezpieczeństwa na torach i spełnia wymagania IV pakietu kolejowego Agencji Kolejowej Unii Europejskiej, którego przepisy zaczną obowiązywać od 31 października 2020 r. Lokomotywy posiadają również system zdalnej diagnostyki, który pozwala na monitorowanie pracy lokomotyw w czasie rzeczywistym, co przełoży się na ich efektywną eksploatację.
Największe inwestycje w historii
Zakup 30 nowoczesnych lokomotyw to element konsekwentnie realizowanego największego programu inwestycyjnego w historii spółki. Warty 7 mld zł program „PKP Intercity - Kolej Dużych Inwestycji” zostanie wdrożony do 2023 roku, a jego celem jest modernizacja i zakup nowego taboru oraz dalsze podnoszenie komfortu podróży. Po zakończeniu programu w 2023 r. tabor przewoźnika będzie w 80 proc. nowy lub zmodernizowany, w 94 proc. pociągów będzie dostępna klimatyzacja, a w co najmniej 77 proc. bezprzewodowy internet.