Nowe wyzwania w europejskim transporcie
14.02.2023
Zakończyła się międzynarodowa konferencja dotycząca rozwoju transportu na szczeblu europejskim. Została ona zorganizowana w ramach cyklu „Europa Karpat”, a wzięli w niej udział przedstawiciele resortów ds. transportu z Polski, Szwecji, Ukrainy, Litwy, Rumunii, Czech i Cypru.
Przemówienie otwierające konferencję wygłosili prezydent RP Andrzej Duda, minister w KPRM Marek Kuchciński i minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. W panelach dyskusyjnych kompleksowo omówiono osiągnięcia, dzięki którym transport w Europie Środkowej coraz dynamiczniej się rozwija oraz wyzwania, jakie stoją przed państwami regionu.
Korytarze solidarności
Solidarity Lanes, czyli tzw. korytarze solidarności to szlaki komunikacyjne, którymi uchodźcy z Ukrainy mogą przedostawać się do krajów Unii Europejskiej. Są one także wykorzystywane do dostarczania pomocy mieszkańcom Ukrainy: zarówno humanitarnej, jak i militarnej.
R. Weber podkreślił, że inwazja Rosji na Ukrainę zmusiła wiele krajów do zmian swoich przyzwyczajeń dotyczących kierunku eksportu i importu towarów.
Znaczenie mobilizacji po stronie polskiej oraz konieczność integracji systemów transportowych Ukrainy i Unii Europejskiej podkreślał wiceminister infrastruktury Ukrainy Mustafa Nayyem.
Rola portów morskich
Nowy korytarz Transeuropejskiej Sieci Transportowej wiedzie od Morza Bałtyckiego do Morza Czarnego i Morza Egejskiego. Naturalną jego częścią są zatem porty morskie: zarówno w północnej, jak i południowej części Europy Środkowej. Podkreślali to przedstawiciele resortów odpowiedzialnych za gospodarkę morską Polski i Litwy oraz portów morskich w Gdańsku, Baku i Konstancy.
G. Witkowski podkreślił, że celem polskiego rządu jest dalsze prowadzenie ambitnych projektów w polskich portach – tak, aby mogły sprostać wyzwaniom wynikającym z umieszczenia korytarza transportowego Morze Bałtyckie-Morze Czarne-Morze Egejskie w sieci bazowej Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T.
Znaczenie transportu kolejowego
Podkreślił, że dzięki temu istnieje możliwość uwzględniania transportu kolejowego w łańcuchach logistycznych i łańcuchach dostaw w obrębie Europy Środkowej. Wskazał, że rola kolei powinna rosnąć, ponieważ jest to najbardziej ekologiczny środek transportu.
A. Bittel dodał, że bez zaangażowania i determinacji polskich kolejarzy nie byłaby możliwa ani sprawnie przeprowadzona akcja transportu uchodźców z granicy polsko-ukraińskiej, ani sprawne przewożenie towarów do i z polskich portów.