Nowoczesne lokomotywy dla PKP Cargo
25.10.2018
25 października 2018 r. minister infrastruktury Andrzej Adamczyk uczestniczył w podpisaniu umowy na budowę trzech nowoczesnych lokomotyw Dragon 2 dla PKP Cargo SA. Pojazdy wyprodukuje spółka Newag. Wartość Umowy wynosi ponad 45 mln zł.
Minister A. Adamczyk podkreślił także wagę inwestowania przez przewoźników w nowy tabor do przewozów towarowych, co wpływa na wzrost konkurencyjności transportu kolejowego.
Lokomotywa Dragon 2 została zaprojektowana w systemie modułowym. Lokomotywa jest wyposażona w moduł dojazdowy - silnik spalinowy o mocy 520 kW umożliwiający krótkie przejazdy po liniach niezelektryfikowanych i na bocznicach. Maksymalna siła pociągowa przy rozruchu, wynosząca aż 410 kN pozwala samodzielnie prowadzić ciężkie pociągi towarowe o masie brutto 3,2 tys. ton na liniach o niskich prędkościach, dużej częstotliwości zatrzymań i rozruchów oraz niekorzystnym profilu linii.
Ponadto Dragon 2 będzie tańszy w użytkowaniu niż starsze lokomotywy. To m.in. dlatego, że w lokomotywie zabudowano przekształtniki oparte na węgliku krzemu, zapewniające bezawaryjną pracę w wysokich temperaturach, zmniejszenie poziomu hałasu, ograniczenie strat energii o 50% oraz zmniejszenie rozmiarów i masy urządzeń o 60%.
Zakup od Newagu trzech lokomotyw Dragon 2 jest elementem projektu taborowego PKP Cargo. W tym roku spółka podpisała już umowy na modernizację lokomotyw spalinowych, ogłosiła przetarg na zakup prawie tysiąca platform intermodalnych do obsługi transportów kontenerowych. PKP Cargo angażuje się w projekty innowacyjne, m.in. podpisała list intencyjny dotyczący współpracy przy budowie lokomotywy wodorowej.