Nowoczesne systemy sterowania ruchem w Jaworznie
06.07.2019
Sprawne i bezpieczne podróże kolejowe na trasie z Katowic do Krakowa nadzoruje jedno z najnowocześniejszych w regionie lokalne centrum sterowania ruchem w Jaworznie Szczakowej. Podróżni korzystają też z nowych peronów, a dzięki modernizacji torów już pod koniec 2020 roku szybciej dojadą z Katowic do Krakowa. Koszt modernizacji linii Kraków – Katowice to prawie 2 mld zł, po jej zakończeniu najszybsze pociągi pokonają trasę w ok. 1 godzinę.
Komputerowe sterowanie ruchem kolejowym
Lokalne centrum sterowania to miejsce, z którego dyżurni ruchu, wspierani przez systemy komputerowe, obsługują urządzenia sterowania ruchem na stacji, liniach kolejowych i posterunkach odgałęźnych, tym samym zapewniając bezpieczne i sprawne przejazdy pociągów. Rozjazdy są przekładane za pośrednictwem systemów komputerowych. Przejazdy pociągów są śledzone na monitorach, a urządzenia zamontowane w torach odnotowują liczbę przejeżdżających wagonów. Dzięki kamerom na monitorach widoczne są również przejazdy kolejowo-drogowe. Lokalne centra sterowania na bieżąco nadzorują i monitorują wszystkie parametry dotyczące bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Pozwala to na bezpieczne i sprawne prowadzenie ruchu kolejowego na stacjach i szlakach oraz płynniejszy przejazd większej liczby pociągów. Nowoczesne LCS-y wspomagają także pracę m.in. dyżurnych ruchu i nastawniczych. Realizowane przez nich czynności związane z prowadzeniem ruchu kolejowego są dodatkowo nadzorowane i weryfikowane przez systemy komputerowe, co pozwala na eliminację ewentualnych nieprawidłowości.
Modernizacja i rozbudowa obiektu w Jaworznie Szczakowej zostały przeprowadzone w latach 2016–2018 i kosztowały ok. 18 mln zł.
Stacja Jaworzno Szczakowa zmienia się dla podróżnych
Spółka PKP PLK kontynuuje prace modernizacyjne na odcinku Katowice – Kraków. Na stacji Jaworzno Szczakowa podróżni korzystają już z nowego peronu nr 3. Dobiegła też końca przebudowa peronu nr 2, który również został kompleksowo zmodernizowany, co znacznie ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Nowa wiata, nowe oświetlenie, ławki, gabloty informacyjne oraz czytelne oznakowanie i nagłośnienie zapewnią podróżnym komfortową obsługę. Nowe perony mają długość 400 m. Dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się znacznym udogodnieniem będą windy, które zostaną uruchomione jesienią. Podróżni korzystają również z przebudowanych peronów na przystankach Jaworzno Ciężkowice oraz Balin (przy torze nr 2). Perony przy torze nr 1 będą gotowe jesienią.
Na stacji Jaworzno Szczakowa wymieniono już 7 km toru, 7 km sieci trakcyjnej, 33 rozjazdy oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Na odcinku Jaworzno Szczakowa – Trzebinia wymieniono 11 km toru, 11 km sieci trakcyjnej oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Prace swoim zakresem objęły także obiekty inżynieryjne. Obecnie wykonawca przebudowuje drugi tor na odcinku Jaworzno Szczakowa – Trzebinia wraz całą infrastrukturą (sieć trakcyjna, obiekty inżynieryjne, urządzenia sterowania ruchem kolejowym).
Kierowcy jeżdżą już po nowym wiadukcie drogowym w Jaworznie, w dzielnicy Pieczyska, który zastąpił przejazd kolejowo–drogowy w ciągu ul. Ks. Mroczka i Sobieskiego. Kontynuowane są prace przy budowie wiaduktu drogowego w Jaworznie w ciągu ul. Bukowskiej oraz w Balinie.
Prace w Jaworznie realizowane są w ramach projektu „Modernizacja linii kolejowej E-30, na odcinku Zabrze-Katowice-Kraków, etap IIb”. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Zakończenie wszystkich prac na linii Katowice – Kraków jest planowane w 2020 roku. Wówczas najszybsze pociągi pokonają trasę w ok. 1 godzinę