Nowy cykliczny rozkład jazdy na kolei z rekordowymi czasami przejazdów. Pendolino ze Szczecina do Warszawy i pierwszy w historii przetarg na pociągi piętrowe
16.10.2024
Od połowy grudnia 2024 r. podróżni będą mieli do dyspozycji więcej, bo aż 505 połączeń, w tym 34 sezonowe. Skróci się czas przejazdu na wielu popularnych trasach m.in. ze stolicy do Szczecina czy Białegostoku. Pociągi Pendolino pojadą w nowej relacji – do/ze Szczecina przez Poznań do/z Warszawy. W rozkładzie pojawią się też m.in. dodatkowe pociągi z Przemyśla, Poznania, Lublina czy Białegostoku. Dla miłośników zagranicznych wyjazdów przygotowano nowe połączenia do Czech z Trójmiasta, Poznania, Wrocławia oraz do Berlina z Przemyśla, Krakowa, Katowic i Wrocławia. Nowy rozkład jazdy wejdzie w życie 15 grudnia. O szczegółach na konferencji prasowej mówili minister infrastruktury Dariusz Klimczak oraz wiceministrowie Arkadiusz Marchewka i Piotr Malepszak.
W rozkładzie jazdy na sezon 2024/2025 podróżni będą mieli do dyspozycji aż o 51 połączeń więcej niż w ubiegłorocznym rozkładzie, czyli 505: 471 całorocznych i 34 sezonowych. Na najpopularniejszych trasach pociągi będą kursowały w cyklicznych odstępach czasowych: co godzinę pomiędzy Wrocławiem a Krakowem, nie rzadziej niż co dwie godziny z Poznania do Krakowa oraz co dwie godziny pomiędzy Gdynią a Wrocławiem. Atrakcyjna siatka połączeń zostanie utrzymana na najpopularniejszych ciągach komunikacyjnych. Pociągi ze stolicy pojadą do Krakowa i Trójmiasta średnio co godzinę.
Rekordowe czasy przejazdów
Od grudnia pociągi PKP Intercity będą miały krótsze czasy przejazdów. Podróżni dotrą szybciej ze stolicy do Szczecina (4 h 18 minut), do Białegostoku (1 h 30 minut) czy Łodzi Fabrycznej (1 h 7 minut). Atrakcyjny czas przejazdu zostanie zapewniony dla pociągów kursujących z oraz na południe kraju. Z Krakowa do Zakopanego pojedziemy w nieco ponad 2 godziny. O ponad 60 minut skróci się podróż do Zamościa, do którego z Krakowa dojedziemy w niecałe 4 godziny (wcześniej 5 h 9 minut). Mieszkańcy Wrocławia dotrą na pokładzie pociągów PKP Intercity o 20 minut szybciej do Gdańska (4 h 17 minut).
Pendolino w Szczecinie i Poznaniu
Nowością w ofercie krajowej będzie rozszerzenie siatki połączeń pociągów EIP. Od połowy grudnia będą one kursować ze Szczecina przez Poznań do Warszawy. Poranny skład wyjedzie ze Szczecina przed 8:00 i pokona tę trasę w 4 h 18 minut. Powrotne Pendolino do Szczecina pozwoli wrócić ze stolicy po 20:00. Oprócz postoju w Poznaniu pociąg zatrzyma się w Krzyżu, co pozwoli na przesiadkę w kierunku Gorzowa.
Nowe połączenia międzynarodowe
W rozkładzie jazdy pojawią się cztery nowe połączenia do Czech. Pociągi IC Baltic Express będą zatrzymywać się nie tylko w największych polskich miastach – Gdańsku, Bydgoszczy, Poznaniu czy Wrocławiu, ale także w mniejszych ośrodkach, m.in w Tczewie, Inowrocławiu, Gnieźnie, Lesznie i Kłodzku. Składy PKP Intercity po raz pierwszy zatrzymają się na stacjach: Bystrzyca Kłodzka i Międzylesie. Po stronie czeskiej w drodze do Pragi będziemy mogli wysiąść i wsiąść m.in. w Pardubicach. Połączenia będą realizowane w godzinach porannych, popołudniowych oraz nocą.
Nowością w ofercie międzynarodowej będzie również kolejna para pociągów IC Galicja – pojadą z Przemyśla przez Kraków do Berlina. Będzie to trzecia para połączeń na tej trasie. Pozwoli to na ruch pociągów co 4 h z Krakowa, Katowic i Wrocławia do stolicy Niemiec.
Nowości w połączeniach krajowych
W nowym rozkładzie jazdy znajdzie się atrakcyjne połączenie Warszawy z Wrocławiem (EIC Ślęża z rekordowym czasem przejazdu 3 h 33 min). Z Warszawy na Dolny Śląsk dojedziemy również pociągiem IC Konopnicka (rel. Warszawa – Wrocław), a także składem IC Śnieżka, który od grudnia będzie kursował codziennie. W weekendy podróżni będą mogli skorzystać z pociągu IC Beskidy relacji Warszawa Wschodnia – Wisła Uzdrowisko. W województwie małopolskim pociąg ten zatrzyma się na stacji Zator Park Rozrywki. Jest to nowe miejsce zatrzymania pociągów PKP Intercity. To tylko część z nowych propozycji.
Komfortowe podróże
W rozkładzie na sezon 2024/2025 liczba pociągów kategorii TLK zmniejszy się na rzecz składów kategorii IC obsługiwanej nowymi i zmodernizowanymi wagonami oraz elektrycznymi zespołami trakcyjnymi (EZT).
Większość nowych połączeń będzie uruchamiana w kategorii IC. Dla pasażera oznacza to możliwość podróży w pociągach oferujących komfortowe warunki m.in. klimatyzację czy urządzenia wzmacniające sygnał telefonii komórkowej. Dodatkowo każdy podróżny ma do dyspozycji gniazdka elektryczne, a wnętrze pociągu wyposażone jest w automatyczne drzwi. Pojazdy są także przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością, podróżujących z małymi dziećmi czy pasażerów z rowerami i nartami.
Nowoczesna infrastruktura kolejowa – lepsze warunki podróży
PKP Polskie Linie Kolejowe SA nadal będą prowadziły szeroko zakrojone prace inwestycyjne, których efektem będą szybsze i wygodniejsze podróże pociągami.
Modernizacja katowickiego węzła kolejowego obejmuje główną stację oraz linie kolejowe nr 1 na odcinku Będzin – Katowice, 138 na odcinku Katowice – Katowice Szopienice Południowe oraz 139 na odcinkach Katowice – Katowice Ligota oraz Tychy – Goczałkowice. W związku z tym, w zależności od postępu robót budowlanych, w poszczególnych okresach roku niektóre pociągi mogą pojechać zmienionymi trasami, mieć wydłużony czas przejazdu lub wprowadzona będzie zastępcza komunikacja autobusowa. Informacje są na bieżąco przekazywane między innymi na stronie inwestycji slaskienatorach.pl, na Portalu Pasażera oraz na stronach internetowych przewoźników.
Modernizacja będzie kontynuowana na innych liniach kolejowych – m.in. w Ełku, Słupsku, Poznaniu czy woj. świętokrzyskim i małopolskim.
Pierwsze w historii „piętrusy” dla PKP Intercity
PKP Intercity ogłosiło pierwszy w swojej historii przetarg na zakup 42 piętrowych pociągów elektrycznych do obsługi połączeń krajowych, z możliwością domówienia kolejnych 30 pociągów. To pierwsze tego typu pojazdy w parku taborowym przewoźnika i największe zamówienie, biorąc pod uwagę liczbę jednocześnie zamawianych pociągów zespolonych oraz wartość – około 9,9 mld zł brutto w opcji podstawowej. (Wartość zamówienia z opcją na dodatkowe 30 pojazdów to około 16,9 mld zł). Pojazdy te przewidziane są do obsługi popularnych tras, m.in. z Warszawy do Gdańska, Łodzi, Olsztyna, Wrocławia, Krakowa, Białegostoku czy Terespola. Wśród założeń wstępnych dla nowych pociągów do weryfikacji w trakcie dialogu z wykonawcami znalazła się m.in. prędkość minimalna 200 km/h. Pociągi mają być dostosowane do przejazdów dalekobieżnych, zapewniając możliwość podróży minimum 500 pasażerom.
Co znajdzie pasażer w piętrowym pociągu? Wygodne, wysuwane fotele, z indywidualnymi stolikami oraz oświetleniem. Będzie WiFi, klimatyzacja i system informacji pasażerskiej wyświetlany na tablicach świetlnych. Na pokładach zamontowany będzie system wykrywania pożaru obejmujący całe pojazdy oraz monitoring wizyjny. Będzie również przestrzeń dla dzieci, maszyny vendingowe wraz z przestrzenią do spożycia posiłków, miejsce na rowery oraz duże bagaże.
PKP Intercity planuje też ogłoszenie przetargu na zakup pociągów dużych prędkości, poruszających się z prędkością min. 250 km/h.