Nowy rozkład jazdy: nowe przystanki, połączenia i możliwości
02.09.2023
W niedzielę 3 września 2023 r. zacznie obowiązywać jesienna korekta rozkładu jazdy na polskiej kolei. Podróżni będą mogli skorzystać z ukończonych inwestycji. Skróci się czas przejazdu w ważnych relacjach.
Skuteczna walka z wykluczeniem komunikacyjnym
W woj. podkarpackim podróżni skorzystają aż z 8 nowych przystanków. Cztery z nich wybudowano w ramach rządowego Programu Przystankowego: Przemyśl Wschodni na linii Kraków – Medyka, Strzyżów Zachód na linii Rzeszów – Jasło oraz Chorzelów Południowy i Mielec Południowy na linii Padew – Mielec – Dębica. Od 3 września pasażerowie otrzymają do dyspozycji również nowe przystanki będące częścią Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej. Są to: Sędziszów Małopolski Wschodni, Rzeszów Dworzysko i Rzeszów Baranówka na trasie Kraków – Medyka oraz Żarnowa na linii Rzeszów – Jasło.
Nowa korekta rozkładu jazdy oznacza również inaugurację przystanków Kraków Grzegórzki, Białystok Zielone Wzgórze i Toruń Katarzynka, niezwykle ważnych dla mieszkańców tych aglomeracji. Jest to potwierdzenie systematycznego poprawiania się oferty przewozowej w dużych polskich miastach.
Rekordowo krótkie czasy przejazdu i nowe możliwości podróży u Narodowego Przewoźnika
Od 3 września najszybszy pociąg PKP Intercity będzie pokonywał trasę z Krakowa Głównego do Gdańska Głównego w 4 godziny i 50 minut, a z Krakowa Głównego do Warszawy Zachodniej w 2 godziny i 5 minut. Będą to rekordowo krótkie czasy przejazdu w historii przewoźnika i całej polskiej kolei. Wrześniowa korekta rozkładu przyniesie także poprawę czasu przejazdu na trasie z Warszawy Centralnej do Wrocławia Głównego, którą najszybszy pociąg PKP Intercity pokona w 3 godziny i 33 minuty. Około 20-minutowemu skróceniu ulegnie natomiast czas przejazdu między Warszawą Centralną a Poznaniem Głównym.
Od września zacznie kursowanie na trasie Lublin Główny – Poznań Główny pociąg spółki PKP Intercity: IC Koziołek. Tym samym będzie to trzeci skład – po IC Lubuszanin oraz IC Górski – kursujący bezpośrednio pomiędzy stolicami województw lubelskiego i wielkopolskiego. Pociąg ten będzie kursował codziennie, a po drodze zatrzyma się między innymi w Łodzi, Tomaszowie Mazowieckim, Radomiu oraz w przywróconej po latach Drzewicy i Przysusze. Z Lublina pociąg wyjedzie po godzinie 8 rano, a do Poznania przyjedzie koło godziny 15. Trasę z Lublina do Radomia IC Koziołek pokona w 1 godzinę i 24 minuty, do Łodzi dojedzie po 3 godzinach i 3 minutach, a całą trasę przejedzie w 6 godzin i 20 minut (w dniach 3 – 27 września w związku ze zmienioną organizacją ruchu IC Koziołek pokonywać będzie trasę w czasie 6 godzin i 37 minut). Połączenie będzie realizowane nowoczesnym elektrycznym zespołem trakcyjnym typu FLIRT.
Od 3 września na trasę podstawową wróci pociąg TLK Flisak. W efekcie tej zmiany do siatki połączeń PKP Intercity zostaną włączone miasta Sztum oraz Kwidzyn, a mieszkańcy Grudziądza ponownie zyskają możliwość kolejowych podróży do m.in. Trójmiasta, Łodzi, Częstochowy czy Katowic.
Wygodniejsze podróże z wielu stacji i przystanków
Korekta rozkładu jazdy jest także okazją do udostępnienia podróżnym zakończonych inwestycji na już istniejących stacjach i przystankach. Wygodniej z kolei będą mogły skorzystać osoby wsiadające do pociągu na przystankach Słupca, Pleszew, Książno i Recz Pomorski w tych lokalizacjach oddane do użytku zostaną nowe perony. Zwiększy się komfort podróży na stacji Mrozy: dwukrawędziowy peron zostanie wydłużony o 100 metrów, co umożliwi obsługę dłuższych pociągów pasażerskich.