Nowy szlak kolejowy „Podłęże – Piekiełko” z zapewnionym finansowaniem
16.08.2023
Rada Ministrów 16 sierpnia 2023 r. przyjęła aktualizację Krajowego Programu Kolejowego. Oznacza to zapewnienie finansowania dla wielu nowych inwestycji kolejowych w całym kraju. Jedną z najważniejszych jest budowa nowej linii kolejowej w woj. małopolskim: Podłęże – Szczyrzyc –Tymbark/Mszana Dolna, która jest częścią projektu popularnie zwanego „Podłęże – Piekiełko”.
– Przyjęcie przez rząd nowego Krajowego Programu Kolejowego oznacza nowe otwarcie dla inwestycji kolejowych w Polsce. Ten program zabezpiecza środki finansowe na ważne, strategiczne projekty do końca bieżącej dekady. Jestem pewien, że dzięki temu transport kolejowy będzie się w Polsce nadal dynamicznie rozwijał, tak jak to się dzieje od 2015 roku – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
– Projekt „Podłęże – Piekiełko”, który jest jedną z większych inwestycji znajdujących się w tym Programie, jest realizacją naszych wieloletnich zapowiedzi oraz wyjściem naprzeciw potrzeb i postulatów południowej Polski – dodał szef resortu infrastruktury.
Inwestycja pod popularną nazwą „Podłęże – Piekiełko” składa się z dwóch części, ale jej cel jest jeden: to usprawnienie ruchu kolejowego między Krakowem oraz Zakopanem i Nowym Sączem. Dzięki jego realizacji zmniejszy się obszar wykluczenia komunikacyjnego, który dzisiaj jest bardzo duży na Sądecczyźnie i w rejonie Beskidu Wyspowego.
Trwa modernizacja linii Chabówka – Nowy Sącz
Pierwszą częścią projektu „Podłęże – Piekiełko” jest modernizacja linii kolejowej nr 104, łączącej Chabówkę, Rabkę, Mszanę Dolną, Tymbark, Limanową i Nowy Sącz. Środki na realizację tego zadania zostały przewidziane w ramach prefinansowania Krajowego Programu Odbudowy przez Polski Fundusz Rozwoju. Obecnie pierwsze prace już się rozpoczęły.
Całe zadanie podzielone zostało na kilka etapów.
Dla odcinków Chabówka – Rabka Zaryte oraz Nowy Sącz – Klęczany umowy realizacyjne zostały już podpisane.
Dla odcinków Rabka Zaryte – Mszana Dolna oraz Klęczany – Limanowa trwają obecnie postępowania przetargowe, które wkrótce wyłonią wykonawców prac.
Sama stacja Limanowa zostanie zrealizowana w ramach odrębnego kontraktu. Ogłoszenie przetargu na te prace planowane jest w IV kwartale 2023 r.
Nowa linia kolejowa Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna
Drugą częścią projektu „Podłęże – Piekiełko” jest budowa nowej linii kolejowej z podkrakowskiego Podłęża w kierunku południowym: do Tymbarku i Mszany Dolnej – czyli do modernizowanej linii kolejowej nr 104. Dzięki przyjęciu przez Rząd nowego Krajowego Programu Kolejowego, realizacja tej inwestycji będzie możliwa.
Budowa linii kolejowej została podzielona na części. W pierwszej kolejności zostaną ogłoszone postępowania przetargowe dla odcinków bezpośrednio przylegających do modernizowanej linii 104, a następnie dla fragmentów trasy w kierunku północnym.
Przetargi na realizację poszczególnych odcinków są planowane do ogłoszenia przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA wg następującego harmonogramu:
- stacja Limanowa: październik 2023 r.
- Tymbark – Limanowa: I kwartał 2024 r.
- Szczyrzyc – Gdów: III kwartał 2024 r.
- Gdów – Podłęże: III kwartał 2024 r.
Dokumentacja projektowa nowej linii jest realizowana w ramach prac przygotowawczych. Umowy na prace projektowe zostały podpisane w styczniu 2019 r.
Efekty inwestycji
Obecnie transport kolejowy z Krakowa w kierunku południowym, choć znacznie lepszy i sprawniejszy niż jeszcze przed 8 czy 10 laty, nadal nie jest konkurencyjny względem transportu samochodowego. Czas przejazdu pociągiem między Krakowem a Zakopanem wynosi w najszybszym wariancie niemal 3 godziny, zaś między Krakowem a Nowym Sączem – ponad 2,5 godziny i odbywa się okrężną drogą przez Tarnów. Inwestycja „Podłęże – Piekiełko” oznaczać będzie rewolucyjną zmianę w tym aspekcie.
Po zakończeniu inwestycji, czas przejazdu między Krakowem a Nowym Sączem skróci się do ok. godziny. W ten sposób subregion nowosądecki zyska szybkie połączenia ze stolicą województwa, a mieszkańcy miasta oraz okolicznych powiatów uzyskają nowe szanse rozwojowe. Natomiast czas przejazdu z Krakowa do Zakopanego będzie mógł wynieść niewiele ponad 1,5 godziny.
Krajowy Program Kolejowy jest programem wieloletnim, obejmującym inwestycje na liniach kolejowych, które wspierane są finansowo przez ministra właściwego do spraw transportu.