O kampanii
EUROPEJSKI TYDZIEŃ MOBILNOŚCI (ETM) to sztandarowa kampania Komisji Europejskiej na rzecz podnoszenia świadomości na temat zrównoważonej mobilności w miastach. Promuje zmianę zachowań na rzecz aktywnej mobilności, transportu publicznego i innych czystych, inteligentnych rozwiązań transportowych.
Główne obchody ETM odbywają się co roku w dniach 16-22 września, a zwieńczeniem kampanii jest popularny Dzień bez Samochodu. Zachęca się władze lokalne do wykorzystania tygodnia obchodów ETM na wypróbowanie innowacyjnych środków planowania, promowanie nowej infrastruktury i technologii, mierzenie jakości powietrza i uzyskiwanie informacji zwrotnych od opinii publicznej.
Wraz z przyłączaniem się kolejnych miast i miasteczek oraz ogromnym zainteresowaniem mediów, kampania jest powszechnie uznawana za siłę napędową zrównoważonej mobilności miejskiej w Europie i poza nią.
W ciągu minionych 21 lat ponad 500 jednostek samorządu terytorialnego z Polski brało udział w kampanii, wykorzystując to narzędzie do rozpowszechniania idei aktywnej, multimodalnej mobilności. Wychodząc naprzeciw zmianom, które zachodzą w systemie transportowym, od 2022 roku kampania promowana jest w Polsce pod nazwą Europejski Tydzień Mobilności, a przez kilka najbliższych lat będzie towarzyszył jej stały slogan „Przesiadaj się i jedź”.
W Polsce Europejski Tydzień Mobilności w nowej odsłonie cieszył się dużą popularnością. Udział zarejestrowały aż 242 podmioty samorządowe, które podjęły się organizacji kampanii na obszarze gmin miejskich, wiejskich, a także na szczeblu powiatowym.