O rewizji sieci TEN-T i Pakiecie Mobilności w Brukseli
17.11.2021
Nowy kształt transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T) oraz rewizja przepisów Pakietu Mobilności I były omawiane w Brukseli na spotkaniach ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka z Adiną Vălean, unijną komisarz ds. transportu, i polskimi posłami do Parlamentu Europejskiego.
Modyfikacja sieci TEN-T
Funkcjonująca od 2013 r. w obecnym kształcie sieć TEN-T stanowi jeden z głównych instrumentów planowania strategicznego i zapewnienia spójności inwestycji infrastrukturalnych w UE. W 2019 r. Komisja Europejska rozpoczęła przegląd obowiązującego rozporządzenia TEN-T, mający na celu ocenę obecnej sieci TEN-T, parametrów technicznych i operacyjnych sieci oraz przewidzianych przez rozporządzenie TEN-T instrumentów wdrażania. Do końca 2021 r. oczekiwane jest przedstawienie przez KE formalnej propozycji aktualizacji rozporządzenia TEN-T, a przyjęcie zmienionego rozporządzenia jest spodziewane w 2023 r.
W ramach procesu modyfikacji sieci TEN-T strona polska dąży do jak najszerszego ujęcia flagowych inwestycji transportowych na tej sieci. Są nimi w szczególności: włączenie trasy Via Carpatia i Centralnego Portu Komunikacyjnego „Solidarność” do sieci bazowej TEN-T, rozwój linii kolei dużych prędkości V4 oraz poprawa połączeń wodnych śródlądowych, tj. wspólne priorytety uzgodnione z partnerami z Grupy Wyszehradzkiej jeszcze w 2020 roku.
Wniosek o włączenie drogowego szlaku Via Carpatia na całym przebiegu do sieci bazowej TEN-T, oprócz Polski, podpisany został także przez Litwę, Ukrainę, Białoruś, Słowację, Węgry, Chorwację, Rumunię, Bułgarię i Turcję, został formalnie przedłożony KE już w 2019 roku.
Pakiet Mobilności
Drugim szeroko poruszonym tematem, ważnym dla sektora transportu były przepisy regulujące międzynarodowy transport drogowy zawarte w tzw. Pakiecie Mobilności I.
Minister Adamczyk podziękował Komisarz Vălean za przygotowanie studiów oceniających wpływ wybranych przepisów na klimat, środowisko i zdrowie obywateli UE, które jednoznacznie wykazały, że ocenione przepisy są wyraźnie niezgodne z ambicjami Europejskiego Zielonego Ładu i Strategii na rzecz Zrównoważonej i Inteligentnej Mobilności.
Stosowanie przepisów Pakietu Mobilności I doprowadzi do zbędnych, wymuszonych powrotów pojazdów do kraju, w którym znajduje się siedziba firmy. W najbardziej prawdopodobnym scenariuszu, według studiów KE, branża nie dostosuje się do tych wymogów i nie będzie mogła dostosować swoich operacji transportowych i świadczonej działalności w sposób, który zapewniłby możliwość powrotu pojazdów do państwa siedziby w określonych przez prawo UE okresach.
Polska oraz 9 innych państw członkowskich, złożyła skargi do Trybunału Sprawiedliwości UE na część przepisów Pakietu Mobilności I.
Podczas spotkania z polskimi posłami do Parlamentu Europejskiego Minister Andrzej Adamczyk przedstawił najważniejsze zagadnienia będące przedmiotem prac na forum Unii Europejskiej z obszaru transportu. W ramach spotkania wystosował apel do posłów o aktywne włączenie się w dyskusje nad kluczowymi z perspektywy resortu infrastruktury tematami, tj. procesem rewizji sieci TEN-T oraz Pakietem Mobilności I.